Hayat ve insan temalı sohbet serisinin 3. dersi : Hayat siyasettir. Cenabı Allah yaratan ve yönetendir.
21 Aralık 2020 , Pazartesi | Bu içerik 92 kişi tarafından okundu.
Sosyal Paylaşım ButonlarıKonuşma Metni
Bu sohbetimizin temel mevzu hayat ve insan şimdi bu su dikkatlice incelemeyeçalışıyoruz ve bu gerçekten hayatın ve kendimizin de merkezini oluşturuyor. şimdi bu akşam Hayat kavramına Hayat siyasettir yani yönetmektir diyorum Çünkü hayat gerçekten yaratılan ve yöne yönetilen bir mekanizmanın adı birisiyle Allahu Teala yaratan ve yöneten dir ve bunun gerçek adı da siyaset tirr yani siyasetin oturduğu temeli mutlaka Biz doğru bir anlayış ile zihnimizde ve gönlümüzde oluşturmamız icab etmektedir bir insan siyasi bir figürdür var yani yöneten ve yönetilen bir varlıktır RAM yönetmen özelliği var hem de yönetilir olma özelliğimiz var bari insan tabi Neyi nasıl Yönetecek bu E bu önemli bir şu al olarak önümüze gelmektedir ve bilmeside gerekiyor Yani neyi nasıl yöneteceğini bilmesi lazım tabii burada bunu öğrenebilmesi için de insanım bir öğreticiye ihtiyacı var insanoğlu öğrenmek zorunda öğrenmeden ne kendi ile alakalı ne de çevirisi ile alakalı bir şey rica etmiş mümkün değil bu açıdan peygamber insanların öğretmeni ve uygulama Evet Ee örnekleridir peygamberler hem öğretmen hem de uygulama örnekleridir bir şimdi dikkat buyurursanız Bütün bunlar hareketi ilişkileri gerektiriyor ve bunun ana omurgası da ahlak olarak önümüze çıkmaktadır bu çünkü kainatın yaratılışı içerisindeki mahlukatın yaratılışı biz insanların kullanımına verildiğine göre Neyi nasıl kullanacağız ölçülendirilmesi icabı etmekte ve bu da insani davranışları Merkezi koymaktadır Bu açıdan ahlak yasaları dediğimiz kevni ve biyolojik yasalara bağlıdır ahlak yasaları nereyi bağlıymış Kainat ve canlılar O elindeki yasalara bağlıdır Yani bu temel yasal düzenleme biz insanların kendimizle alakalı çevremizde alakalı ilişkilerimizin ölçülendirilmesi mide gerektiriyor ve ölçülendirilmiş ti10 açıdan İslam Kerim'i yasaları bize farz ve haram olarak bildirmektedir söylüyorum İslam dini kevni kainat ile ilgili yasaları farz ve haram olarak bize bildirmektedir bir farz dediğimizde kendini yasa aklımıza gelecek haram dediğimizde de yine o kainatla ilgili yasal düzenlemenin yapılmaması yasak olduğu ve korunması gereken alan oldu bu meselesini anlamak zorundayız bunlar günlük yaşantınızda çok kullanılıyor farz haram vesaire ama bağlantılarını bizim doğru kurmamız doğru bir düşünme imkânına sahip olmamızı sağlayacaktır Onun için İslam kendini yasaları farz haram biyolojik yasaları da dikkat Buyurun 2. kademeyi söylüyorum biyolojik yasaları da helal-haram olarak bildirmiştir şimdi biyolojik canlılar alemi bizde canlıyız ve dolayısıyla biyoloji dediğimizde öncelikli olarak kendi biyolojik yapımız büyücü gündeme gelmektedir ve ahlak yasaları da İnsanı merkeze koyduğundan dolayı biyolojik yasa dediğimizde biz ya helal ve haram kavramlarıyla muhatap olmamız gerçeği ile karşı karşıyayız şimdi daha önceki sohbetlerimiz den hatırlarsınız bizim bilmek zorunda olduğumuz temel bilgiler alanları var Bir Allah bilgisi iki kaynağa bilgisi 3 biyolojik bilgi biyoloji bilgisi bakınız bir daha bu kısma Allahu Teala neydi en büyük siyasetçi en büyük yönetici hem yaratıcı hem de yarattıklarını sevgi idare eden olması münasebetiyle sevk idare etmek yani yönetmek siyasetin kendisi sokakta sağda solda abur cubur siyasetle ilgili yapılan tanımların hiçbir anlamı yok işin gerçeğine özüne inmeye ve anlamaya mecburuz kim bunu bu tarz yaptırmaya çalışıyorsa Bunun dışında bir tanım getiriyorsa reddi gerekmektedir siyaset yönetmektir Allahu teâlâ'nın yönetimi yaratmak ve yarattığını Sevgi idare etmek olarak yansımaktadır Peygamber'e geldiğimizde peygamberlere geldiğimizde ise bakınız peygamber Selam Efendimiz buyurmuşlardır ki ben güzel ahlakı tamamlamak için gönderildim ne demek bu güzel ahlak yani ahlakın oturacağı temel yasalar var bu yasaları uygun bir şekilde izah etme ve uygulamayla görevli ve bunu tamamlamak için gelmiş Bir hadis-i şerifte de şöyle ifade edilmiştir hatırımız da kalsın diye söyleyeceğim peygamber sellem buyuruyorlar ki ama ben peygamberlik Sarayı'nın eksik olan son kerpici İyiyim diyor ya bu ne anlama geliyor âdem aleyhisselâmdan Hz Peygamber aleyhisselâma kadar gelen bütün peygamberler İslam Sarayı'nı inşa etmekle görevlendirilmiş ler İslam Sarayı'nı inşa etmişler bir Kerpiç kalmış eksik peygamber Hasret selam da 42 Ben de o eksik olan kyr bizim yani ben bu peygamberler varsa sıyla insanlar sunulan ahlak davranışlarını tamamlamak ve görevliyim Onun için güzel ahlakı tamamlamak için gönderildim diyor yani Saray ve kerbiç unutmayınız buradan Anlaşılan şudur ki Cenabı Hak Adem aleyhisselam ile insanoğlunu yeryüzüne Bu kim kılınca yani yerleştirince onlara bu etmen olarak da Öncü olarak de yine peygamberler göndermiş Neyi nasıl yapacaklarını cende aralarındaki davranışların nasıl olması gerektiğini de ve peygamberler varsa sıyla orta yere koymuş Peki peygamberlerin dışındaki yaşam nasıl bir şey o da güzel ahlakın zıttı olan tersi olan bir yaşam her ikisine de cenab-ı hak imkân veriyor çünkü akıl nimetiyle donatılmış olması lehinde ve aleyhinde insanın davranışta bulunabilme imkanı veriyor Bu açıdan bilgiye ihtiyaç neden çok mü zonlu bilgi Neyi nasıl yapacağımızı ve aklımızı doğru kullanmak suretiyle gerçekleşeceği için ben Yunus Suresi 100 ayeti kerimede Cenabı Hak buyuruyor ki ki aklını kullanmayanların üzerine pislik Atarız şimdi Allah kainatı yaratıyor bir içerisinde bizim için yüzümü olan bütün nimetler yaratıyor bizi yaratıyor ve ölçüleriyle bunları idare ediyor ve bize de ahlaki yani birbirimizle ve diğer mahlukat Lara ilişkilerimizi kuralım diye yasal düzenlemeler koymuş bakınız bu Yasal düzenlemelerin bir adıda Evrensel yasalardır Evrensel yasa İslam'ın ortaya koyduğu temel esasları ifade eder Onun dışında hiçbir anlam taşımaz Çünkü insanların yasak koyma Kural koyma yetkileri yok kuralların nasıl işlediğini tespit eder Oo Pro o zaman da yaratıcının ve kuralına uymuş olur uymadığı zaman ne olur kendisine ve çevresine zulmetmiş yani zararlı dokunmuş olur Ondan dolayı bizim şu siyaseti mutlaka doğru anlama mecburiyetimiz Buradan kaynaklanıyor Çünkü bu peygamberlik Sarayı'nın bütün peygamberlerin müşterek özelliği insan temel hakları diye tanımladığımız tanımlanan mal can akıl de sildin beş tane var Bunları ezberleyelim unuttuğumuzda bulunsun mutlaka merkeze koyalım çünkü insanı yaratan Allah bu beş şeyde Temel hak olarak Kendisine vermiş ve Bunlarında korunması lazım Nasıl korunacak bak nasıl kullanılacak ve korunması hemde kullanılması söz 11:06 konusu işte peygamberler Bu beş şeyi 11:11 muhafaza etmek için gelmiştir görevlendirilmiş lerdir tanımını da 11:18 sizler mutlaka görmüşsünüzdür bir yerlerde ve şimdi bu Biz buradan şunu 11:25 tespit etmiş oluyoruz yani bi Evrensel 11:31 yasa kavramı kainatla alakalı biyoloji 11:36 ile alakalı bütün bilimsel verileri içeriyor hiçbir bilimsel veri bak 11:45 Evrensel yasanın dışında bu yasaların anlaşılması için muhatabımız olan 11:51 varlıklar da mevcut olan ölçüler Evrensel yasa olarak mevcut fakat 11:59 bilimsel Veri olarak bizim tespit imizi bu giriyor Neden Çünkü oyasının 12:07 Kendisinin ne ifade ettiği özellik mi ölçümü ifade ediyor Bunun tespiti bizim 12:16 gayretimiz ile gerçekleşecek ve İnsanoğlu kendisi şahıs olarak bu 12:23 bilimsel verilirdi yemiyor o varlıktaki ölçü ve özelliği ifade etme şekli olarak 12:32 bilimsel veri önümüze çıkıyor yani kimsenin şahsına göre bilimsel sonuç yok 12:39 Evrensel yasalara göre sonuçlar var şimdi biz burada bu temel haklarımız 12:46 öylesine geldiğimizde insanların yeryüzündeki yaşam biçimleri ve fert 12:55 aile toplum devlet ve devletler olarak 13:00 gözümüze çarpıyor için şöyle bakınız dünyayı gir olarak 13:06 ele elinize alın veya dünya haritası olarak gözünüzün önüne getiriniz Lütfen 13:14 bu dünyada insanlar var fert olarak var 13:19 var aile olarak var var toplumu oluşturuyor Bu nedir şöyle bir 13:26 mahalledir kasabadır şehirdir Metropol dür ve sınırlar ve devlet organizasyonu 13:35 söz konusudur ve dünya üzerinde şu an 13:40 Birleşmiş Milletler'e devlet olarak kaydı bulunan Yanılmıyorsam 195 devlet 13:48 var topluluklar Reis aileler cihetinden baktığımızda da 224 civarında şey var ya 13:56 devlet ve topluluklar var şimdi ilahi devletlerde var o zaman 14:03 bu şahsın fert olarak bir yaşam biçimi 14:08 aile olarak bir yaşam biçimi toplum olarak bir yaşam biçimi devlet olarak ve 14:16 devletlerarası ki buna dünya atıyoruz dünya bak bugün Birleşmiş Milletler 14:24 neden kuruldu devletler canlıların istediğine göre kuvvet gösterir yapmasın 14:30 diye ama yapıyorlar kendi elleriyle yi kurduklarını da mahvediyor lar şimdi 14:38 buradan şunu unu teşvik etmiş oluyoruz bir fert olarak önce doğru bilgiye sahip 14:48 olmamız lazım çünkü kendi şahsımıza alakalı da ilişkilerimiz var bakın temel 14:55 bilgiler açısından baktığımızda anne ahlaki vazifeler desek davranış 15:01 vazifelerimiz desin da Allah'a karşı vazifelerimiz var 15:07 şahsımıza karşı vazifelerimiz var ailemize karşı vazifelerimiz var devlete 15:14 karşı vazifelerimiz var mesela komşuluk Hukuku neden önemli çünkü komşu suz 15:22 olunmaz bize aileyiz komşu bize lazım değil mümkün değil gerekçe İnsanoğlu 15:30 yeryüzünde ki hayatını diğer insanlarla beraber ancak ikame edebiliyor iş Çünkü 15:39 bu hepimiz Kendi kendinize sorabilirsiniz Mesela ben kendime 15:45 soruyorum bazen ben acaba hayatımı yaşarken ve İhtiyacım olan yeme içme 15:53 giyinme barınma gibi alanlarda kendi 15:59 İhtiyaçlarımı mı karşılıyorum yoksa ba bu para mı benim ihtiyacımı karşılıyor 16:05 diye bir şu an önüme geliyor ve gerçekten cevabı enteresan şu ana kadar 16:12 Sandy elimle üretip tükettiğim hiçbir şey yok kullandığımda yok hep diğer 16:21 insanlar varsa siyla bunlar bana sunulmuş ve Hepiniz de böylesiniz O 16:29 zaman şöyle bir sonuç çıkıyor yani ben mi çok kıymetliyim ben kendim için yoksa 16:35 benim yaşamıma katkı veren Karşımdaki insan mı benden daha kıymetli Benim 16:42 cevabım şu oluyor Benim karşımdaki insan benden bir tık daha değerli şu çünkü 16:51 onun marifetiyle bana cenab-ı hak nimetlerine ulaştırıyor işte bunu Eğer 16:57 kavrayabilir seksek şunu da kavramış oluyoruz o zaman kendi 17:03 bu ne kadar kıymetli isek Kendimiz için neyi istiyor ise karşımızdakine de onu 17:11 isteme mecburiyeti hasıl oluyor çünkü sen tek başına Affedersin Burnumuzun 17:17 dikine yaşama şansımız yok diğer insanlara muhtacız O zaman biz onları 17:25 koruyup gözetlemek zorundayız Yani benim huzur ve refah içerisinde olmam toplumun 17:33 bana aktaracağı yardımlarla oluyor iyiliklerle oluyor hizmetli oluyor 17:39 Öyleyse Benim de diğer insanlara aynı oranda iyilik ve fayda üretmem lazım ki 17:49 huzurumuz güzelleşsin insanca yaşamımızda mümkün olsun şey bunu doğru 17:57 anlayabilmek için bu şöyle bir tanımlama bakınız peygamber 18:02 üzere buyurmuş ki Her doğan çocuk İslam fıtratı üzerine doğar anne ve babası onu 18:09 Hristiyan Yahudi veya mecusi yapar diyor şimdi buradan Anlaşılan yukarıdan bir 18:18 ifade etmeye çalıştım temel yasalarla o kadar bağlantılı ki şu hadisi şerif ne 18:27 anlama geliyor Kainat özel olarak tasarlanmış içerisine dünya 18:34 yerleştirilmiş O da özel bir tasarım niçin sırf Biz insanlar yaşayabilen elim 18:42 diye bize verilmiş olan kabiliyetleri yerli yerince yapabilirim diye ancak bu 18:52 kurallara uygun ahlaki yasalarla donatılı olmamız lazım davran 18:59 bu olarak burada işte insanın önüne şu Hadise çıkmaktadır Tamam Kainat 19:08 Gerçekten cenab-ı hak tarafından tanzim edilmiş Sevgi İdare ediliyor biyolojik 19:14 yapımızda öyle ama bunlarla ilişkilerimizde bilgiye eğitime yönlenme 19:22 yönlendirilmeye elimizden tutulup bir tarafa doğru götürülmeye ihtiyaç var 19:29 işte bu hadisi şerif her şey böyle anne ve baba çocuğu nasıl eğitiyor saneler 19:39 öğretiyor sa çocuk o istikamette olacak şimdi bir üst cümleye geçelim bakınız az 19:46 önce Dedim ki bir harita aldığınız önünüze ve haritada insanlar var 8 19:54 milyar insan bu insanların harita üzerinde Dünya üzerinde bir varlık şeması fert aile toplum 20:05 devlet ve devletler olarak var yani bir düzen çıkıyor Öyleyse fert doğru 20:14 bilgiyle teşhis edilir ise o doğru bilgilerle Teşhis edilmiş insanlar hoca 20:22 olur bir aile kurarlarsa o ailede doğan çocuk doğru bilgileri kendisine 20:30 verilirse doğru istikamette gider yanlış bilgiler verilirse de verilen bilgiler 20:38 istikametinde gider anlamına geliyor şimdi toplumumuzda çok rahatsız 20:44 olduğumuz şeyler var yani kötü ahlak diyoruz kötü davranışın şahsa ve 20:54 karşımızdaki insana zarar vermesinden dolayı kötüsü 20:59 var bu davranış biçimleri haram kavramıyla ifade ediliyor haram olan 21:06 kavram haram diye bildiğimiz davranış 21:12 Efendim veya yapılması gereken şey şahsa 21:17 veya topluma zaten şahsına zarar vermeden topluma zararı mümkün değil 21:24 ondan dolayı insan kavramı kendimizin dışındakiler değildir Kendimiz de dahil 21:31 izdir o insan kavramının içine bunu mutlaka merkeze koyalım Çünkü anlam 21:40 kayması var hata yapılıyor insanlar deyince kendimizin dışında gideri 21:46 kastediyor muşuz gibi bir anlam çıkıyor böyle bir anlam taraftarı değiliz insan 21:54 dediğimizde önce ben ve benimle beraber Diğerleri de a değil mi Benlik lere sahip Çünkü cenab-ı 22:03 hak özel yaratıyor ve şahsi davranışlarımızdan dolayı da hesaba 22:08 çekilecek O zaman ne oldu bugün gençliğimizde problem varsa kendi 22:16 çocuklarımız da problem varsa Akrabalarınız da problem varsa bunun bir 22:23 tarafı da şahsen bizi tek tek ilgilendirmektedir Sebebine sebebi i bir 22:33 mesela kendi erkek ve kız çocuklarınızı düşünülmüş onları kim yetiştiriyor anne 22:41 ve babaya değiştiriyor en iyi de anne baba Doğru mu bilgilendiriyor Yoksa 22:48 toplumdan eğitim mekanizması ve sokaktaki davranışlardan kaynaklanan bir 22:55 genel-iş yönlendirilmiş mi var Bunlar bu işte siyaseti ne kadar ilgilendiriyor 23:03 Çünki insan temel hakları dediğimiz beş tane temel Vasıf mülkedin yaşama bilgi 23:12 elde etme bilgi elde etme yani aklın korunması Dolayısıyla neslin korunması 23:22 dördüncü madde beşincisi dedin yani özel 23:29 inanışları da ayrı ayrı insanlar olabilir ama iman bu noktada dikkatimizi 23:36 çekiyor insanlık peygamberler varsa siyla doğru bir inanışa sahip olmamızı 23:44 istiyor bu hususta bilirsiniz cibril hadisi Şerif'i var Cebrail Aleyhisselam 23:52 insan suretinde mescide geliyor sahabe-i Kiram mescidde var 23:59 bu gönderimimiz ayşet vesselâm'ın önüne oturuyor dizlerini ve Peygamberimizin 24:06 dizlerine dayıyor ve eve dört tane sual 24:12 soruyor buraya dikkat etmek lazım Şanlı attıklarımızın yani tesbih dizilişi gibi 24:20 bir sıralamasını da bize veriyor Diyor ki ey Allah'ın resulü İman ne demek İman 24:30 nedir diye soruyor Allah'ın resulü Amentü okuyor budur diyor Sonra İslam 24:38 nedir diyor ve peygamber süresi