Hayat ve insan temalı sohbet serisinin 3. dersi : Hayat bir bütündür ve hiyerarşik bir yapıya sahiptir.
8 Şubat 2021 , Pazartesi | Bu içerik 87 kişi tarafından okundu.
Sosyal Paylaşım ButonlarıKonuşma Metni
0:00 ve Bismillahirrahmanirrahim Elhamdülillahi rabbil alemin vesselatu 0:05 vesselamu ala rasulina Muhammedin ve ala alihi ve sahbihi ecmain arkadaşlar 0:13 Hoşgeldiniz sefalar getirdiniz Geceniz hayırlı bereketli olsun Cenabı Hak 0:18 bizlere vermedi Muhammed'e sıhhat afiyet ve hakkın hakim olduğu bir yaşamayı 0:27 lütfen etsin inşallah Şimdi muhterem kardeşlerim 0:33 bu hayat bir bütündür kavramını mutlaka 0:40 zihnimize ve kalbimize güzelce yerleştirelim Hayat bir bütündür ve yer 0:46 aşık bir sıraya sahiptir yapıya sahiptir Yani bizim yaşadığımız Şu dünya ya 0:54 göklerden aşağıya doğru tanzim edilmiş gerçekten muazzam bir yaraşık yapıya 1:01 sahip ve bu yapının Biz insanlar tarafından doğru anlaşılması ve yapıcısı 1:08 nın takdir edilmesi tazim edilmesi ve bizim hayatı paylaştığımız insanlar ve 1:17 diğer mahluk atla ve aranızda Şefkat bağının kurulması ve geliştirilmesi ve 1:25 Yeryüzünün imarı noktasında da bizim hayatımızı idame ettirmemiz söz konusu 1:33 var yani varlık sebebimiz de bu vesileyle söylemiş oldum yani biz Akıl 1:39 sahibi insanlardan cenab-ı Hakk'ın istediği kaldı kıtası ilim yani 1:46 yaratıcıyı yüceltmek 1:51 bu mahlukatın A onun yarattığı mahlukata şefkatli davranmak Şefkat göstermek de 1:58 bize verilmiş olan kabiliyetleri de Allahü Teala'nın istediği ölçüler 2:04 içerisinde kullanarak yeryüzünü yaşanır 2:10 hale getirmek imar etmek kavramı bunu 2:15 içeriyor ve dikkat ederseniz hepimizin ayrı ayrı kabiliyeti yetkinlikleri var 2:21 ve Cenabı Hakk'ın nimetlerini ve bu yeteneklerimizden dolayı çeşitli mesleki 2:28 ki gruplar oluşmak suretiyle de hayata 2:33 geçiriliyor ve diğer insanların ihtiyaçları karşılanıyor bu münasebetle 2:39 Biz yeryüzünü imar nakışında Demek ki hayatın merkezine şahıs olarak konulmuş 2:47 Uz şu İşte bizim bu hayatın merkezini bu düşmüş kendimiz Yakın çevremiz ve 2:55 diğer uzak çevremizle olan ilişkilerimiz yani şöyle de bir ifade olsun Cenabı 3:03 Hakk'ın Emir ve yasakları veya hayatını yer arşı kuralları yukarıdan aşağıya 3:10 tanzim edilmiştir bizim cenab-ı hak ile olan ilişkilerimizde aşağıdan yukarıya 3:17 doğru tanzim edilmektedir ondan dolayı 3:22 bizim Ebu hayatımızı yaşarken canımızın istediğine göre mi yoksa var olan 3:31 kurallarını bilip kurallarına uygun mu Yaşımız lazım geldiği meselesi şimdi 3:39 geçtiğimiz derslerde bir şekiller izim kavramını ifade etmiştik gazaba 3:46 uğrayanların ve dalâlette olan topluluklar insanlığı 3:51 da her bir anlayış içerisine sürüklemek için gerçekten Yüzyıllardır meşgul ve 3:58 bir uğraşıp veriyorlar ve bunda da sanki e Görünürde muvaffak olmuşlar gibi bugün 4:08 yeryüzünde yaşayan insanlar bu temel bilgilere Evrensel Yasa ve Bilimsel 4:15 verilere göre düşünüp hareket etmek yerine bana göre bu böyledir Ben böyle 4:21 istiyorum böyle olmalı gibi İşte bu da şekiller Yapı İnsan aklı bilgiyi esas 4:29 alması lazım kenz Anne esas alarak her şeyi kendi nefsi yani bedenin istek ve 4:37 arzularına göre tanzim etmeye kalktı ve bu da Orta yerde muazzam bir kaos Anarşi 4:44 Terör ve devletlerarası savaşları çıkardı ve bugün yeryüzü 4:51 da takriben 8 milyar insanlar ama bu 8 milyar insan mutsuz mutlu olan var mı 4:59 yok yani adil bir yapıya sahip olmayan yaşam düzeni dünya üzerindeki yaşam 5:06 düzeni maalesef zengin olanları da bir çıkmazın içerisinde sürüklüyor fakir 5:14 fukarayı da çıkmazın içerisine sürüklüyor zengin olanlar var Kendi 5:21 servetlerini ve varlıklarını koruyabilmek için özel Birlikler özel 5:27 koruma kalkanları oluşturmak zorunda kalıyorlar evlerini i öyle yaşam 5:34 alanlarını hep sınırlandırıyor lar Yani serbest bir şekilde Dünya üzerinde 5:40 hareket etme kabiliyetleri yok fakir fukara da onların sömürü ve Despot 5:48 taleplerinden dolayı yeryüzü Bir tıkla gezip dolaşıp Allah'ın 5:54 nimetlerini ve yaratmış olduğu varlıkları güzellikleri nimetleri bir 6:00 ürün aktarabilme görebilme ve onlardan faydalanabilme kabiliyetlerini yok 6:06 ettiği ve önümüze çıkan manzara maalesef işte boş açık hoş bir manzara değil 6:15 Şimdi bu hayatın yer çık bir yapıya 6:21 sahiptir kavramını önceleme miz lazım bunun üzerine biraz dikkatlice durmamız 6:28 gerekir ne mesela kendi vücut yapılarını da bir hiyerarşik yapıya sahiptir ne 6:35 mesela beyniniz karar verme mekanizmanın ız Beynimiz dir ve beyninizin karar 6:41 verme Baskıda alın Yani şu kısımdadır ön 6:48 kısımdadır dikkat ederseniz cenâb-ı ve en üst yere yerleştirmiş ondan sonra 6:55 da ona katkı verecek yercik yapıyı ta ayaklarımıza kadar tanzim etmiş bu Yapı 7:03 bize Aslında dünya üzerindeki şahsi yaşam biçimimizi de toplumsal yaşam 7:11 biçimimizi de Aile Yaşam biçimimizi nde örneğini oluşturmaktadır sadece üzerinde 7:19 Tefekkür etmek düşünmek gerekiyor geçen haftaki derslerimizin birisinde şöyle 7:26 bir ifade kullandık yaptığınız mesleki işlerimizi sebep-sonuç kanun uğu ve 7:34 kuralları içerisinde dikkatlice incelerseniz Siz bir size keşfi bir ilim 7:42 kazandırır ve hakikatin anlaşılmasına da ufkunuzu açar bunun sağlanabilmesi 7:51 Ben hiçbir şeyi hafife almamak anlamına geliyor Bizim basit gibi gördüğümüz 7:58 küçük gördüğümüz şeyler de ve bütünün parçasıdır sadece Mesela vücudunuzdaki 8:06 bir bacak bacaklarımızı gönenç'in düşün elime İyi de diz kapağının yapacaksın 8:12 dış kapağı küçük bir şey bacağın yanında Ee ayak parmağınızı Ne yapacaksınız O da 8:19 bacağın yanında küçük bir parça da ama bu küçük parçalar ve beraber bütünlük 8:26 sağlanıyor Onun için yani biz biz insanlık dediğimiz zaman insanlığın da 8:34 bir hiyerarşik Yapı içerisinde de temel haklarının tanzimine ihtiyaç olduğunu 8:41 görüyoruz Bu ne demek mesela şimdi devletten bahsettik ve biz devlet var 8:49 olduğu için bu çalışmayı Bu sohbeti ne diyoruz ehli devlet denen bir 8:54 organizasyon olmasa Sizler şu an bulunduğumuz yerde olmayabilirsiniz veya 9:00 biz bu iletişimi kuramı ya biliriz Neden Çünkü ortaya da bir düzen yok ve düzen 9:07 olabilmesi için devlet denen organizasyona ihtiyaç vardı Ve bu 9:13 devletin varlık sebebi de biz insanların temel haklarının korunması ve adil bir 9:20 şekilde kullanılmasını temin için gereklidir Onun için huzur ve güven 9:27 mutlaka insan için öne çıkan ilk olaydır 9:33 huzur ve güvenin oluşabilmesi Adaletli bir iletişim Adaletli bir uygulamayı 9:41 gerektiriyor Bora Affedersiniz şimdi 9:48 hiyerarşik Yapı içerisinde Biz insanları ne yaptığı noktasında sırat-ı müstakim 9:54 Yani doğru yol Dost doğru olan yol ve batıl Yapı mevcut batıl Yapı niye mevcut 10:04 Çünki tarih içerisinde cenab-ı hak sırat-ı müstakîm in önderlerini 10:12 giderlerini öğretmenlerini yani peygamber olarak görevlendirildiği şahsiyetlerle tanzim etmiş insanlığın 10:21 önüne koymuş ancak insanın cenab-ı Hakk'a karşı hareket etme özelliği de 10:29 var bu da Şeytana Uyma özelliğinden kaynaklanıyor bunun da biraz dikkatlice 10:36 baktığımızda temeli nefsin heva sından kaynaklandığını görüyoruz yani nefsi 10:45 istek ve arzularını nefsimizin istek ve arzularını akıl yoluyla 10:51 eve gidersek Bu bilgiye dayalı bir yön 10:56 yol yön Ve yöntem olmaktadır ve bu da bizi işte isabetli bir noktaya götürüyor 11:04 ama bilgiyi dikkate almadan hareket ettiğimizde ise bana göre şöyle olur 11:11 şuna göre böyle olur gibi bir yaklaşımla insan ve maalesef bilginin dışına çıkıp 11:20 kendinde bir şeylerin var olduğunu kendisinin üstün olduğunu kendi istek ve 11:26 arzuların esas olduğunu dikkate almaya başlıyor Bu da insan temel haklarına 11:32 tecavüzcü oluşturmaya başlıyor ve ki bu tarihi içerisinde ne olmuş gazaba 11:39 uğrayanlar ve dalâlette olanlar diye cenab-ı bunu değişmez yasa olarak 11:46 önümüze koyuyor Çünkü Allahü teala bizi Yar evet Hadi ne yaparsanız yapın dememiş 11:54 bizim idrak edemediğimiz Muazzam çok 12:00 Muazzam Gerçekler var hakikatler var bilinmesi gerekiyor Ama cenab-ı hak Onu 12:07 bizim idrak imizin dışında ancak kendisi biliyor bu da garip olarak bize ifade 12:14 edilmiştir gaybi bilgiler cenab-ı hakkın yanındadır bizim idrak imiz idrak 12:22 edebileceğimiz şeyler ise allah-u teâlâ'nın varlık aleminde önümüze 12:28 koyduğu varlıklardaki ölçü ve özelliklerdir biz Bunlar üzerinde As 12:35 asiyet gösterir emek sarf edersek O zaman işte bilgimizin Artı ve eksileri 12:44 var az veya çok bile biliriz ama bilgi 12:49 hakikatin kendisini o ne olduğu için hakikat kavramı da 12:54 bilginin kendisini anlamak anlamına geliyor Bu da bizim sebep-sonuç 13:01 ilkelerini doğru anlamamızı gerektiriyor bu anlaşıldığında o zaman bizim diğer 13:07 insanlarla ve diğer varlıklarla malumu katla ilişkilerimiz ahlaki yasalar 13:14 olarak önümüze çıkmaktadır yani davranış yasalarımız Anne babamıza karşı nasıl 13:21 davranacağız işimize karşı nasıl davranır mecaz çocuklarımızla 13:26 ilişkilerimiz nasıl olacak mesleğimizde verimlilik ilişkilerimiz nasıl olacak 13:33 müşterilerimizle ilişkilerimiz nasıl olacak ve dolayısıyla bir bu bilgileri 13:40 allahu teâlâ'nın ve peygamberleri vasıtasıyla ve gönderdiği sırat-ı 13:46 müstakim yolunda yani kur'an-ı Kerim ve peygamber res ve kendimizi beyanlarından öğreniyoruz 13:55 Bunun dışında Bize hak diye ifade edilebilecek başka bir yol yöntem yok 14:02 mesela şimdi bir küçük anekstat olsun sahabe-i Kiram zamanından bir örnek biz 14:11 Müslüman olarak aldanmak istemiş ama aldatma aldatan mıyız da da bir gün 14:19 sahabeden birisi Bu pazar yerine iniyor 14:24 ve bir at satın almak istiyor vebirat gözüne kestiriyor ve bu atın fiyatı ne 14:33 kadar diye sahibine soruyor borsa sahibi diyor ki dörtyüz dirhem Peki diyor Ben 14:42 bir şu atla bir tur atıp gelebilir miyim ay Haydi buyurun sahabe ata biniyor ve 14:50 biraz bu koştur duktan sonra atın terleme dini ve çok sağlıklı bir at olduğunu görüyor 15:00 Ve ve satıcı saatın sahibinin yanına geliyor gör ki buatın dört yüz dirhemden 15:10 fazla eder nasıl olurdu ben 400 lira 15:15 veririm Hayırdır bu 500 600 700 800 15:21 Hatta daha fazla eder diyor Ancak benim 800 dirhemin var diyor ben bu attı 800 15:30 dirhem vererek Senden almak istiyorum diyor adam diyor ki ben iyi itiraz 15:36 etseydin bunu 300'e iki yüz dirheme de sana verirdim diyor hayır diyor bu atın 15:43 değeri 800 dirhemden de fazla alçı 800 lira hem ediyor ve açı alıyor 15:51 bu etrafındakiler niye bu kadar çok Verdin diyor bu sahabe Atalan sahabe diyor ki biz 16:00 Allah'ın Resulüne aldatmayı aldatmamak üzere de biat ettik diyor bizim 16:08 görevimiz aldatmaktır diyor bu insanımızın yani at sahibinin atının 16:17 değeri böyle yüksek Şimdi biz burada sahabenin peygamber'den almış olduğu 16:24 terbiyeye biraz dokunmanız lazım anlamaya çalışmamız lazım şimdi şu 16:31 kapitalist düzen içerisinde adam sıkışmış ya ucuza veriyor işte Efendim 16:36 icrada şu kadar düşük bilmem bak adam bize nasıl ucuz veriyor adam kıymetini 16:44 bilmiyor ki Biz parayı verdik aldık gibi bi laflarla malesef bugünkü de ticari 16:51 yap alışverişlerde malın değeri ne olduğu halde onu ucuza kapatmanın 16:59 Yolları aranıyor Bu da bir müslümana uygun bir davranış değil o zaman ne 17:06 anlamış oluyoruz Yani bir hakikaten sırat-ı müstakim üzerinde olmak 17:13 istiyorsak al dant aldanmamak ve aldatmamak Üzerine de e hareket etmemiz 17:21 lazım Peki bunu nasıl sağlayacağız 17:27 aldanmamak bilgiyi gerektirir dikkat Buyurun aldanmamak bilgi sahibi olmayı 17:36 gerektirir bilgi açıktır gizli kapaklı 17:42 bilgi yok şu an Dünya üzerinde her şey şeffaf her şeyi öğrenmek mümkün öğrenmek 17:50 Emek gerektirir Yani bir aldanmam 17:55 Bu bilgiye ulaşmamız bilgiye ulaşabilmek için de kendi şahsi mi emeğimizi orta 18:04 yere koymak zorundayız Yani siz şahsen öğrenmek için gayret etmezseniz o zaman 18:13 aldanmaya müsait bir konuma düşeriz düşersiniz demektir bir cenab-ı hak Onun 18:21 için öğrenmemizi istiyor Hiç bilenlerle bilmeyenler bir olur mu diyor o zaman 18:28 bilmek için gerçekten emek sarf etmeliyiz Çünkü emeğimizin karşılığı 18:35 Nimet olarak hayır olarak bize dönmektedir ve ki aldatmamak için neye 18:44 dikkat etmek lazım aldatmamak içinde eylemi bir maksat için yapmak gerekir 18:52 yani yaptığımız fiilin 1 bu olması lazım aldatmamak için 18:59 dediğimizde Nedir o Allahu teâlâ'nın rızasını kazanmak Allah'ın rızasını 19:07 kazanmayı merkeze koyan aldatmaz 19:13 mı yoksa dünyayı merkeze koyarsa bir 19:19 insan o zaman aldatmayı da çıkar olarak görür işte gazaba uğrayanların İsrail 19:29 oğullarının gazaba uğramaz sebebi dünyalık için her şeyi kullandılar 19:37 inançlarını kendi ailelerini her şeyi her şeyi sadece dünyalık elde etsinler 19:44 diye ve cenab-ı hak onlara çeşitli 19:49 imtihanlar ölülerine koydu hep Allah'a Söz verdiler Tamam düzelteceğiz filan 19:55 falan diye Ama buna rağmen itirazlarında ve muhendisliklerin de devam ettiler ve 20:04 allahu teâlâ'nın kendilerine lütfetti rahmete karşı App İsyan ettiler Bundan 20:11 dolayı da gazaba Uğradılar bu onun için Yahudilik kavramı dikkat 20:17 Buyurun İsrailoğulları demek değildir Yahudilik dünyalık için herşeyi yapan 20:26 bir anlayışının adıdır dünyalık için herşeyi yapan anlayışın adı Yahudilik 20:34 tir yani insan kendini Müslüman zannedebilir ama dünyalıkları Merkezi 20:41 koymuşsa Yahudilik yapıyor demektir yani buna dikkat etmek lazım dalâlette 20:50 olanlar Hristiyanlar olarak önümüze çıkıyor bunlarda kendi akıllarınca 20:58 cenab-ı Hakk'a ilahlar ve başka şeyleri Allahü teâlâya ortak koştular ve iç 21:06 dünyalarını rahatlatmak için Allahü teâlânın Kainat düzenindeki yarışı 21:13 bu kısmını ellerinin tersiyle ittiler bu da onların dalâlete düşmesine sebep oldu 21:20 Allahu teâlâ'ya Baba vasfı ile itham ettiler Meryem Hz Meryem'i Allah'ın şu 21:30 maşa eşi kabul ettiler her şeyi de isale 21:36 selamı da Allah'ın oğlu bakınız Bunlar sapıklıktır ondan dolayı dalâlete 21:44 düştüler ve Allahü teâlânın da rahmetinden Uzaklaştılar Fakat bunlar 21:51 kıyamete kadar mevcudiyet lerini devam ettirecekler bu mevcudiyet lerinin 21:58 devamını nereden alıyoruz Kuranı Kerim'de Cenabı Hak bunları detaylı anlatıyor ama ömür kitap olarak 22:05 bildiğimiz Fatiha Suresinde İşte bu hayatın Hira çık yapısında sırat-ı 22:12 müstakim bu gayril mağdubi aleyhim veleddallin tanımlamaları Bıdı değişmez kural olarak 22:20 önümüzde durmaktadır Onun için biz Müslümanlar Eğer sıratı mustakîm de 22:27 olduğumuzu söylüyor Sak o zaman sırat-ı müstakimi bilgi çerçevesinde ciddi bir 22:35 şekilde öğrenmemiz icab etmektedir sırat-ı müstakîm in temellendirilmesi 22:41 nde sağlam bir itikat ve ibadetleri yani 22:47 amellerimizi Salih işlerimizi Allah'ın koyduğu ölçüler içerisinde yapmak 22:53 muamelat muamelat yani çevre ilişkilerimizi birbirlerimize olan 23:00 ilişkilerimizi Nasıl yapacağız kurallarını bilmek ukubat yani İnsanoğlu 23:07 ve Müslüman da olsa yanlış yapabilir yanlışa düşebilir bu 23:13 bu ameliyat kısmında diğer insanların haklarına tecavüz eder Vaziyet oluşur 23:19 ise nefsine uyarak vesaire u zamanda bunun bir cezası vardır ukubat da bunu 23:26 gerektirir yani hukuk anlamına da gelmektedir Şimdi biz bunları şundan 23:35 dolayı söyledik bugünün insanları İslam 23:40 Kuran Allah Peygamber ahiret diyor Fakat bunların içine girip temel vasıfları 23:47 ölçüleri nedir