Hayat ve insan temalı sohbet serisinin 4. dersi : Hayat bir pergel gibidir. Sabit olan ayak biz, diğer ayak ilişki kurduğumuz dünyadır.
27 Aralık 2020 , Pazar | Bu içerik 104 kişi tarafından okundu.
Sosyal Paylaşım ButonlarıKonuşma Metni
Hayat siyasettir yönetmektir diye bir tabir kullandık Bu gerçekten bu Pergel meselesini Eğer dikkatli bir şekilde anlama gayretiniz olur ise ben de dahil olmak üzere b o zaman anlıyoruz ki Bizim her davranışımız bir yönetim mekanizması olarak önümüze çıkıyor Onun içinde insan siyasi bir figürdür diye bir tanım oluşturduk sohbetimizin içerisinde ondan Ne anladık ve insan bir cihetiyle yöneten Bir cihetiyle de yönetilen dir Öyleyse siyaset insanın 1 numaralı meşgul olması gereken alan olarak önümüze çıkıyor Allahü Teala yaratan ve yöneten ben Bunu biliyorsunuz Bu imanî bir hakikattir Çünkü ki Cenabı Hak bu varlık alemini kainatı dünyayı ve bizim kullanabileceğimiz ne kadar malzeme Nimet varsa hepsini yaratmış ve onların bizim kullanımımızı sağlayacak şekilde de sev ki İdaresi söz konusu bunu da cenab-ı hak bizzat kendisi yapmaktadır ondan dolayı cenâb-ı Hakk'ın yaratma ve yönetme sevk idare ediyoruz buna E bu siyasetin kendisi neden insanla bu siyaset noktasında cenab-ı Hakk'ın benzerliği var şundan dolayı arkadaşlar cenab-ı hak altyapıyı kırıyor bizim kabiliyeti etkinliklerimize göre de yeryüzünü imar etme sorumluluğu bizlere 3:58 yüklüyor biliyorsun bir insan kalktı tazim mahlukata şefkat 4:05 ve yeryüzünü imar ile görevli şimdi 4:10 yeryüzünü imar edebilmek için bizim kullanacağımız malzemelerin bilinmiş 4:16 olması lazım E tabi bu da bize bilgi alanı açıyor Çünkü varlığın ölçü 4:24 özelliklerini bilmeden Onu kullanmak mümkün değil kendi özelliklerimizi 4:30 bilmeden de Pergel gibi hangi geometrik şekli çizeceğiz nasıl bir yapı 4:36 oluşturacağız bunu da bilemeyiz Bu noktadan baktığımız da Demek ki biz 4:43 insanların önce bilgiye ihtiyacı var Sonra da bu bilgileri ölçülerine göre 4:48 kullanma sorumluluğumuz var öyle anlıyoruz İnsan neyi nasıl yönetecek 4:56 İşte bu yani bilgi ve varlıklar bu ilişkiyi nasıl deneyi yönetecek bu 5:05 mesele bilmesi gerekiyor bu noktada cenab-ı hak Bizlere çok merhametli 5:11 davranıyor insanoğluna Çünkü İnsanoğlu Gerçekten çok güzel yaratılmış bir 5:17 varlık Çünkü bu Kainat düzenini kullanmakla görevlendirdiği için 5:25 fevkalade yüksek kabiliyet ve yeteneklerde donatmış bunu yerli yerince 5:33 kullanabilmek için de öğretmen olarak peygamberleri göndermişti insanların 5:39 öğretmeni ve uygulama örneklerini peygamberler oluşturur insanoğlu bu 5:46 ölçülendirmenin dışına çıkınca yanlış yapmaya başlıyor ve bu da zulüm 5:52 dediğimiz haksızlıklara sebebiyet oluşturuyor şimdi Tabii bizim bu 5:58 davranışlarımızın bu adıda ahlak evden dolayı şimdi de 6:03 peygamberimiz vesselam Efendimiz buyurmuşlar ki ben güzel ahlakı tamamlamak için gönderildim ne demek bu 6:11 Yani insanlar var davranışlarını ölçülere göre fayda eksenli yaparlarsa 6:19 güzel ahlaklı oluyorlar Bunun dışındaki davranış biçimleri güzel ahlak olmuyor 6:26 yani kötü ahlak dediğimiz şey insan temel haklarına tecavüz eden onlarda 6:37 haksızlıklara sebebiyet veren davranışları içermektedir bir Şimdi 6:43 Bütün bunlar yani dikkatlice baktığımızda önümüzde bizim evini 6:49 yasalar ve biyolojik yasalar olarak çıkıyor Kainat yasaları Yani biraz sonra 6:57 mevzu içerisinde ile bu Ecem Kainat yasalarında farz ve haram 7:05 kurallarını koymuş cenab-ı hak farz Kainat yasalar açısından baktığımızda 7:13 faydalı olan her davranış farzdır 7:18 haramda davranış olarak diğer insana temel hakları itibariyle zararı dokunan 7:27 şeyler olarak önümüze çıkıyor biyolojik yasalar da ise için bizim bedenimizin 7:35 yeme içme giyinme ve barınma ihlaslı ihtiyaçları var yeme içme olmadan 7:41 bedenimizin muhafazası ve kullanılması da mümkün değil bu açıdan da bu bedenin 7:47 sağlıklı olabilmesini krallar olması lazım bedenimizi sağlıklı kuralları 7:54 olabilmesi için de Elal haram kanunlarıyla cenab-ı 8:00 ve bedenimizin nasıl korunacağını da orta yere koymuş bunların hepsine birden 8:08 Biz Evrensel yasalar diyoruz bunları biz varlığı tanımak açısından bilgiye 8:15 yöneldiğimiz de o zaman bilimsel geri olarak da bunları özellikleri itibariyle 8:23 ölçüleri itibariyle tespit edebilir ve ifade edebilir olmamız lazım işte bu 8:29 açıdan baktığımızda bilgi varlığın kendisinde mevcut olan ölçü veya 8:35 özelliğini ifade edilmesidir diye bir anlam oluşuyor öylece biz bunun üzerinde 8:43 ciddi bir şekilde hepimizin hafızalarında Muazzam bilgiler var bu 8:49 bilgileri bu varlığın kendisinde mevcut olan ölçü ve özellikler olduğu 8:57 cihetinden incelersen ama gerçekten çok bilgiye sahip olduğunuzu bizzat Kendimiz de kendinizde 9:06 farkedebilirsiniz ve etmelisiniz de Çünki Bizler bilgileri beş duyuyla 9:13 alıyoruz işte beş duyu dediğimizde biliyorsunuz bunlara engel perde yok 9:21 Gözünüz görüyor kulağınız duyuyor koku alıyorsunuz yediğiniz içtiğiniz in 9:27 lezzetini alıyorsunuz şey Çevrenizde dokunarak Dokunma duyumuzla soğuk sıcak 9:34 bir sağire bu bilgiler otomatik olarak size sürekli yansıyor Biz bunu şöyle de 9:42 ifade etmiş idik ve tekrarlayalım Allahu Teala kainatı yaratıp onu Sevgi İdaresi 9:50 bir televizyon gibi düşünelim Bir an için yayın yapıyor Bir alıcı ve verici 9:58 özelliğine sahip bir Bu enerji on gibiyiz ondan gelen Yayınları alırız ve bir onu yansıtırız 10:08 Dolayısıyla iman edebilmek için de yani 10:14 Allah adına Bu söylediklerimizi icra edebilmek için Televizyonun açma 10:21 düğmesine basmamız gerekir O açma düğmesi kalbin tasdiki anlamına geliyor 10:29 idi dur işte Bütün bunların yerli yerince icra edilebilmesi için de e 10:37 insanoğlunun yeryüzündeki bulunmuş biçimi fert aile toplum devlet ve bugün 10:46 devletler olarak önümüze çıkmaktadır duruşuyla dikkat Buyurun devletler en 10:52 son kavram olsun ama baffert yoksa aile 10:58 yoksa toplum e Devlet yoksa devletler olmaz Tekrar 11:06 Bakalım devletin var olabilmesi için de ferdin ailenin ve toplumun olması 11:13 gerekir O zaman şöyle bir sıralama mecburi olarak önümüze çıkıyor Yani 11:21 insanlar Madem ki birinci derecede siyasetle meşgul olmak mecburiyetindedirler Öyleyse siyaset 11:29 devlet çerçevesinde devlet yapısı içerisinde ne anlam taşır bunu Ferdi 11:38 yansıyan kısmı olması lazım O da Şudur budur Eğer vatandaşlar yoksa bir vatan 11:47 tasavvuru olmaz Vatan var vatandaş varsa 11:52 o zaman bunların Sevgi İdaresi için bir organizasyon söz konusudur buradan 11:58 baktığımızda Evet şu kavramların zihnimizde ve gönlümüzde doğru bir şekilde anlaşılması 12:06 mecburiyeti var Vatan üzerinde yaşadığımız Toprak parçasıdır vatandaş o 12:15 toprak parçası üzerinde yaşayan şahıslar Iğdır Devlet vatandaşın işlerini 12:21 organize etmek maksadıyla oluşturulmuş organize bir teşkilat tırr Efendim 12:29 hükümet yöneten ekiptir yani siyasi kadro durr siyasi partilerde bunu siyasi 12:39 parti olarak söyleyelim vatandaşın işlerini nasıl organize edeceğini 12:45 önceden bir program ile açıklayan anayasal kurumlardır Yani ben tek başıma 12:53 ve kavurma göre ben partim olmuyor mutlaka ya anayasa 13:00 ve siyasi partiler Kanunu'na göre kurulmuş olması icab etmektedir 13:06 Dolayısıyla bütün Şerif vaatler böyle kuruluyor Ancak her siyasi parti Devleti 13:13 yönetmeye Talip olduğu için programı Devleti nasıl yönetici ile alakalı 13:20 ilkeleri ihtiva etmektedir bunu bu şekilde belirledikten sonra da 13:28 vatandaşın işleri kısmı işte siyasetin ve oluştuğu oluşturulduğu ve üzerinde 13:36 yürüdü alan olarak önümüze çıkıyor o da şudur vatandaşın işleri doğuştan gelen 13:45 temel haklarının kendisidir her insanı 13:50 cenab-ı hak özel olarak yarattığından dolayı Her insanın mülk edinme yaşama 13:57 bilgi elde etmem değil mi koruma ve inandığı dine göre 14:03 yaşama hakkı var şimdi İslam dinini 14:09 cenab-ı hak bütün insanlara din olarak göndermiş amenna olsa dökmek kendi 14:14 beyanı cenab-ı Kur'an'da veriyor ancak İlla İslam dinine inanacaksın diye 14:22 zorlama yapmıyor gerekçesi aklın insan 14:27 tarafından bilgi merkezli ve yazan merkezli kullanabilme yeteneği var bilgi 14:35 merkezli kullanırsa Hakk'a ve Cenabı Hakk'ın Emir ve yasaklarını bulma ve 14:43 ulaşma ve uygulama imkanı var zannına göre hareket ederse o zaman da kural 14:51 dışı davranışlar olarak önümüze çıkmaktadır bu Affedersiniz şimdi bunu 14:58 bu şekilde bu anladığımızda o zaman mülk edinme 15:04 hakkımızı Nadil olup olmadığı meselesi nasıl anlaşılacak yani Bir siyasi parti 15:14 vatandaşın işlerini yürütmek için program hazırlıyor Bu programın adil mi 15:21 Değil mi olduğunu seçim yapacak seçmenler Yani insanlar inceleyecek ve 15:30 ona göre ölçüye uyuyor mu uymuyor mu ama ölçüler bilinmeden de bunun anlaşılması 15:36 mümkün değil yani böyle bir zorluk var yani siyasi parti Kardeşim ben 15:44 istediğime veririm olmuyor uygulamasının Adil olup olmadığını bize 15:51 açıklamalarından biz anlayabilmemiz icabet edecektir ve bunun içinde bizim 15:57 Adalet kavramını a bu olmak mecburiyeti var adaletin 16:03 anlaşılabilmesi nin yolu az önce ifade ettiğim bilgi kavramını doğru anlar isek 16:13 o zaman adaleti anlamamız Mümkün olacak neydi bilgi varlığın kendisindeki ölçü 16:20 ve özelliğini ifade edilmesi ve ki bunu kim kullanacak bu bilgiyi akıl Yani 16:27 insan kullanacak ve nasıl kullanacak bir varlığı kullanmak istediğinde ölçüsüne 16:36 uygun mu Kullanıyor ölçü dışı mı kullanıyor yani şimdi dikkat 16:43 buyurursanız İnsanoğlu günlük yaşamında alışverişlerinde yaptığı işlerde hep 16:51 ölçü kullanmaktadır ölçüsüz bir alışveriş yapmıyor pazara çıksak 16:58 Pazardan iki kilo 3 Bu şekilde bir şey almak isterse terazi 17:03 denen bir mekanizma ile karşı karşıya bileyim bir kumaşçıya gitse şu kadar 17:11 metre bu kadar santim gibii bir ölçü kullanıyor e öbür cihetten e İş hayatını 17:18 sürdüren Siz arkadaşlarımızın ve diğer insanların işleriyle alakalı ölçüler var 17:25 bu İster kimya cihetinden ister fizik cihetinden isterse başka işlerle alakalı 17:34 olsun kesinlikle ölçüye dayanıyor fakat bizim sıkıntıya düştüğümüz taraf şurası 17:42 insan insan olarak kendisiyle alakalı doğru ölçü nedir kısmına geldiğinde bana 17:52 göre bu böyledir gibi bir yaklaşımda bulunuyor Halbuki bilgiyi sorguladığı 17:59 mızda ben sana göre bilgi yok E o zaman Sana göre nasıl davranış oluyor evinizin 18:06 ölçüye uyarak birbirimizde alışveriş yapması iş üretmesi lazım Ve bundan 18:13 dolayı da bak yeryüzünü imar kısmı bu 18:18 ölçülere bağlı olarak yapılmasını mecburi kılmaktadır kafamıza göre 18:25 olmuyor bir otomobil İmal etmek isterseniz basit bir alet bine İmal 18:32 etmek isterseniz ve onu imal edilebilmesi için ölçülerde üretilmiş 18:40 bir aleti kullanmak isterseniz nasıl kullanmanız lazım geldiği ile alakalı 18:46 bilgilere ihtiyacınız var yuva açılardan baktığımızda insan hem çok çok çok 18:52 kıymetli hem çok basit şeylerle meşgul olarak hem kendini hem çevresi 19:00 o zarar verebilme özelliği de var şişte cenab-ı hak diyor ki mü'minler içine 19:08 Ümmeti Muhammed için siz insanlık için seçilmiş ve özel bir topluluksunuz 19:15 hayırlı bir ümmetsiniz diyor şimdi hayırlı ümmet in merkezinde ne var söz 19:23 ve davranışları hem kendine hem de diğer insanlara fayda üretmek zorunda çünkü 19:31 Allahu Teala müminden kendisinin insanları davrandığı gibi davranmamızı 19:38 istiyor Birgün Hz Aişe validemiz Ee Allah'ın Resul'ünün ahlakı soruldu 19:47 Allah Hz Aişe validemiz dedi ki siz Kur'an okumaz mısınız Kuran peygamberin 19:53 ahlakıdır dedi yani dikkatimizi çekti bu ne anlama geliyor diye bakıyoruz Aha 20:01 Demek ki Kur'an'daki ölçüler ölçüler peygamberin ahlak ııııu zaman bizim de e 20:10 Allah'ın ahlakıyla ahlaklanmak mız gerekecek bu Allah'ın ahlakıyla 20:16 ahlaklanmak kavramı takdir edersiniz ki bizler için çok temel bilgiler olarak 20:23 ifade ettiğimiz Allah bilgisini doğru bir şekilde öğrenmemiz lazım ki onun 20:31 ahlakıyla ahlaklanmak bilelim yani neden onun ahlakı Çünkü cenab-ı hak 20:39 insanoğlunu ayrım yapmadan bakınız insanoğluna yeryüzüne halife olarak 20:47 ne istediğini açıkça ifade ediyor Kuranı Kerim'de ne anlama geliyor yeryüzünün 20:55 imar edilme görevini insanlara verecek cenab-ı hak ve dolayısı ile de bunu 21:01 nasıl yapacaksın İnsanoğlu onun yaptığı gibi yapman lazım O ne yapıyor 21:09 Bismillahirrahmanirrahim E bu açıdan yaklaştığımızda şöyle bir açı var 21:16 Bismillah Allah'ın ismi ile b.o. Allah kim Rahman yani inanan inanmayan ayırt 21:25 etmeksizin bütün insanların cinlerin 21:30 mahlukatın yaratıcısı koruyucusu terbiye edicisi aralarında kesinlikle fark göz 21:39 etmiyor o zaman biz de yeryüzünü imar ederken işte cenab-ı Hakk'ın kullarına 21:46 bu bu davranışı biçimi gibi bizim de insanlara fayda eksenli söz ve 21:52 davranışlar var içinde bulunmamız mecburiyeti var şimdi bunu bu şekilde 22:01 söyledikten sonra önümüzde şu çıkıyor Arkadaşlar biz yeryüzünün bütün 22:09 insanların evi olarak görürüz Gerçekten de öyle yani takriben 8 milyara yakın 22:17 insan yaşıyor bu insanların evi dünya dur işte bu dünyada Adem Aleyhisselam'ın 22:25 çocukları olmamız münasebetiyle kardeşiz verecek kardeşçe bir ilişki kurulması 22:32 lazım Anca iman ve imansızlık açısından mesele önümüze geldiği için o zaman da 22:40 iman edenlerin iman etmeyenleri 22:47 Bu bir şekilde yönetme sorumluluğu devreye giriyor bakınız iman 22:53 etmeyenlerin Adaletli bir yönetim kurmaları mümkün değil biraz sonra 22:58 söyleyeceğim iman edenlerin adaletsiz bir yönetim adaletsiz bir düzen inşa 23:07 etmeleri de mümkün değil her ikisi de önem taşıyor açıdan söyledim şimdi 23:15 mesela bizim insan olarak hepinizin kullandığı bir kavram var rızık kavramı 23:22 Rızık ne demek şimdi bu rızık noktasında 23:28 2 açılım ifade edeceğim Bir gün Peygamber süzülen Efendimiz'e ashab-ı 23:35 Kiram soruyor bu ey Allah'ın resulü Rızık nedir diye 23:40 Allah rasulü buyurmuşlar ki Yiğit içtiğiniz gibi pes gittiğimiz ve Allah 23:48 için Sarf ettiğiniz dir diyor dikkat edin Bak şimdi buraya yiyip içtiklerimiz 23:55 giyip eskittik lerimiz ve Allah için Sarf ettiklerimiz rızık bu Allah resulü 24:03 tarafından izah edilmiş öbür taraftan 24:08 rızık kavramını cenab-ı hak çeşitli biçimlerde Kur'an'ın içerisinde bizi 24:15 anlatıyor şimdi bu onu da şöyle denilmişti tekrar ifade edelim 24:23 insanoğlunun elinin emeğinin karşılığı vardır diyor Ha yani İnsanoğlu bir emek 24:31 sarf edecek bunun içinde çalışın emri de var Kuran'da böyle ol 24:36 da biz çalışacağız çalışmak ne demek 24:42 kabiliyetleri miz mu A cihetinde Emek ortaya koymamız lazım gayret dediğimiz 24:50 çalışma dediğimiz şey insan emeğidir öyle olunca da da rızık 24:57 bu emek güneş hava su toprak beşlisinin 25:03 müşteriyi sonucunda oluşmaktadır yani emek ve ki insandan güneş hava su toprak 25:15 bak bak Kainat ve biyolojik Yapı itibarıyla cenab-ı Hakk'ın hazır ettiği 25:21 malzeme şimdi emeği devre dışı bırakırsanız güneş var hava var şu var 25:29 Toprak var ne anlama geliyor bunlar var Güneş biliyorsunuz yeryüzündeki en 25:36 nimetlerin oluşumunu sağlayan enerji kaynağıdır Eğer Güneş ışınları yeryüzüne 25:44 gelmezse yeryüzünde bizim yiyip içtiğimiz yani rızıklandırdığı mız hiç 25:51 bir meyve sebze Ulubat olmaz 12 hava-hava olmazsa biz nefes alıp 26:01 yaşayamadığımız için diğer canlıların da yaşama şansı yok şunu cenab-ı hak onu da 26:08 buyurdu biliyorsunuz de biyolojik yasaların temelinde bu oluşturuyor Biz