Hayat ve insan temalı sohbet serisinin 7. dersi : İnsan, Al ol deyince oluverir, öl deyince de ölüverir.
25 Ocak 2021 , Pazartesi | Bu içerik 87 kişi tarafından okundu.
Sosyal Paylaşım ButonlarıKonuşma Metni
0:00 o Birkaç hafta daha bu sohbetlerimiz devam edecek bir cenab-ı hak Hakan'a 0:08 doğru anlaşmayı doğru anlamayı hepimize nasip etsin ve hayatımızın varlık 0:17 Sebebine uygun yaşamayı da bizlere lütfen etsin inşallah Geçen hafta 17.01 0:25 de bugün 24.01 20 21 ve Allahu Teala 0:34 lütfetti nasip etti yine sizlerle beraberiz Geçen hafta Hayat bir bütündür 0:43 demiştik Kainat nasıl bir bütün sebze hayatiyeti de öyle bütündür dedik 0:51 insanda bütündür bir hayatını Yaşama biçimi itibariyle a hatırlansın diye 0:59 söylüyor bu doğum öncesi doğum sonrası sıç çocukluk gençlik olgunluk İhtiyarlık 1:06 cenab-ı hak hayatın sahibi ve yaratıcısı insana ol emri veriyor O da oluyor E 1:15 tabi bu dünyadan ebedi hayata geçeceği için ölen emri gelince de bu hayatı Eğer 1:23 kedi pedik hayatına başlamış oluyor aslında ebedi hayat şu anda devam ediyor 1:31 ama bölümleri itibariyle onu ifade etmeye çalışıyoruz ve biz bu dünyada 1:38 yaşarken fert aile toplum devlet siyaset devlet yönetimi kainatın bütünlüğüne 1:48 müdahale etmezken insan bütünlüğüne ve 1:53 bütünlüğüne müdahale ediyor Yani devlet yönetimleri kâin 2:00 ve işleyişine müdahale edemiyor ama insanın hayatına müdahale ediyor nasıl 2:06 diye bir sual gelmiş de önümüze zulüm düzeni ile insan haklarına tecavüz 2:13 edilmek suretiyle insan hayatına yön 2:19 veriyor veya müdahale ediyor mal ol efendim faiz haksız vergi karşılıksız 2:28 para basılması para değerini düşürmesi banka kredi sistemi Ak Bunlar insanın 2:35 mülk edinme hakkına tecavüz oluşturuyor ve bunlar devletleriyle gerçekleşiyor 2:40 Can akıllı ne sildin Bunlar da diğer temel haklarımız ilin il şimdi bu akşam 2:50 yine hayatın bütünlüğü içerisinde dikkatimizi çeken hususları sizlerle 2:57 paylaşmaya devam edelim bu hayat bir bütündür insan bu bütün 3:04 içerisinde diğer varlıklara varlıklara 3:10 ilişki kurar Çok önemli bu ilişkinin adı ahlaktır yani Ahlak kavramı nereye 3:20 oturuyormuş bu hayat bütünlüğü hayatın 3:25 bütünlüğü içerisinde insan bu bütünün içerisinde diğer varlıklarla ilişki 3:32 kurar bu ilişkinin adı ahlaktır yani davranış dediğimiz şey bu bu önce ahlak 3:41 ve maneviyat watt kavramı bunun içindir bir Yani önce insana ahlak ve maneviyat 3:50 lazım niye i kendini tanıyacak ve diğer varlıklarla ilişkilerini doğru 3:57 kurabilmesi için buna 15 var işte ahlak dediğimiz şey yani 4:04 sadece ne sana ait değil yer insanların da ahlaklı olması lazım bu o güzel ahlak 4:13 kötü ahlak diye en ne çirkin ahlaka sahip gibi kavramlar duyuyoruz Umarım 4:21 içerisine dir Yani doğru olan davranışlar güzel ahlak Yanlış olan 4:28 davranış larda kötü ahlak olarak manal andırıyor öyle ş Biz insan olarak 4:36 hayatımızın bize niçin bu dünya hayatının için verildiğini 4:42 hatırlıyorsunuz biliyorsunuz ahiret hayatımızın şekillenmesini bizim bu 4:50 ahlaki davranışlarımız gerçekleştiriyor Bundan dolayı da cenab-ı hak Hay ismiyle 5:00 bu biri hem hayatı yaratan olması münasebetiyle yaratmış olduğu bu hayatın 5:07 işleyiş kurallarını ve bizim de bu kurallara nasıl uyum sağlayacağını 5:14 huzurunda örnekliği ve peygamberler varsa sıyla bildirilmiş ve bizlere 5:22 öğretilmiş Şimdi biz öğrendik bunu hayatımıza intikal ettirildiğinde 5:29 ettirdiğimizde inşallah istenilene doğru yol almış olacağız Şimdi burada temel 5:37 kıstaslar olarak yine temel bilgileri ihtiva eden farz ve haram Bir de helal 5:46 ve haram diye kavramlar var farz ve 5:52 haram kevini yapıyı ilgilendiriyor onun 5:59 için o ne demiş gerekiyor Elal ve haram biyolojik alanı belirliyor yani 6:08 yeme-içme ve azalma nezzet alma gibi 6:13 faaliyetler bu helal ve haram kavramı içerisinde Jim önümüze konmuş bilirsiniz 6:22 haram kavramı insan temel haklarının 6:27 korunma alanıdır bunun aldığını çizin ve gerçekten anlamak için de biraz gayret 6:35 edip haram denen şey insan hakkının 6:41 haklarının korunmasını sağlayan Allah'ın özel koruma alanıdır oraya tecavüz 6:49 etmemizi istemiyor yani haram bir şiir sözü yapmamızı istemiyor Niye Çünkü bir 6:59 insan Ama hiçbir şahsın haklarına tecavüz etmeden tamamen kendi enerjisi arzusu 7:08 veya kendine ait bir karanfil işlese bile o insan olarak kendisine zulüm 7:16 olduğundan dolayı o da insan hakkına girmek anlamına geliyor onun için bu 7:24 helal ve haram kavramları hem şahsı birinci derecede ilgilendiriyor haram 7:31 aynı zamanda diğer insanların haklarını korumayı gerektiriyor ş bakınız mesela 7:41 Can yaşama hakkı helal haram kavramları 7:46 içerisindedir aklın korunması helal-haram kavramlar Çünkü biyolojik 7:53 bir yani beyni bir beyin ile icra edilecek bir alandır fil 8:00 ya dolayısı ile biyolojik alanı oluşturmaktadır Bir şey bu da bir lojika 8:07 alanı oluşturmaktadır ve buradan bakıldığında helal ve haram kavramları 8:14 şey insanların birbirleriyle ilişkileri 8:19 birbirleriyle derken sıralama otomatik olarak önümüze geliyor Nasıl ne demek 8:25 yani birbirleriyle otomatik olarak erkek-kadın ilişkisi artı çocuk anne 8:34 baba ilişkisi ve ondan sonra komşu ilişkisi Ondan sonra akrabalar ilişkisi 8:41 bakıp ilişki böyle halka halka genişlemektedir Burası ile Merkez daima 8:51 kişinin şahsı dır ve dolayısıyla Bu temel haklar diye ifade etmeye 8:57 çalıştığımız şeyi Biz doğru o aldığımız zaman ve olaylara gerçekten 9:04 doğru yaklaşabilir ve Allah'ın istediği istikamette ve olumlu mesafe alabiliriz 9:11 Şimdi mesela farz ve haram kısmı kendini alanı oluşturuyor Yani yani bakınız 9:20 bütün bilimsel veriler ve bilimsel çalışmalar bu kevni alanda yani kainatta 9:29 oluşmaktadır o varlıkları tanımak ve onları ölçülerine göre kullanabilmek 9:35 meselesi şimdi buradan şöyle bir sonucu 9:40 da söylemek istiyorum farz ve haram ile helal ile haram bizim temel haklarımız 9:48 da birbirleriyle irtibatları var ama şimdi 5. madde olarak saymaya 9:57 çalıştığımız din o insan temel hakları mal can akıl 10:02 dindin helal ve Haramı farz ve Haramı 10:07 belirleyen kurallar demektir Öyle olunca da bu din canımızın istediği şekilde 10:16 inanmak canımızın istediği şekilde hareket etmek anlamına asla gelmiyor 10:23 Çünkü bir cevni yani araştırma ve 10:29 geliştirme alanımızı oluşturan bilgi alanları da kurallara ölçülere tabidir 10:36 ve bunların ölçülerini de cenab-ı hak koymuştur bundandır dolayı bin 10:42 kelimesini Burada doğru anlamaya mecburuz din insanın kendine uydurduğu 10:48 bir inanış bir anlayış değildir Ama insanların bir kısmı böyle yapıyor o 10:56 imkanı da cenab-ı hak veriyor ve o imkan bu verilmiş Allah'a ihsan etsin diye mi 11:03 Hayır aklını kullansın diye Ondan dolayı 11:08 bizim hem kendi şahsınız adına ve Cemil ve eğilimlerle alakalı farz ve haramları 11:16 Bilmemiz gerekiyor bu mesela mesleklerin izle alakalı bilgileri gerektiriyor öbür 11:25 taraftan biyolojik olarak yani insan hayatı itibariyle de bir bütün şimdi 11:32 takdir buyurursanız insan bu dünyaya 11:38 Ulvi alemde yaratılmış ve süfliye olan bu dünyaya indirilmiş e tekrar Ulvi 11:45 aleme yüz yükselmesi lazım yükselebilmesi için de yol yordam bir 11:51 yöntem bir usul olması lazım işte hayatı bu bütünlük içerisinde kavrama 11:58 mecburiyetimiz de var Evet şimdi Adem Aleyhisselam cennette 12:04 yaratıldı dünyayı gönderildi ama biz onun çocukları Nestle dünya üzerindeki 12:11 fiillerle hayat bulmaktayız bu manada dan Hayat bir günlüğünü kavrayalım diye 12:18 ifade ediyorum Sperm ile yumurta Zigot 12:23 dediğimiz tek hücreye dönüştüğünde dikkat buyurunuz tek ücret ek canlı 12:30 Ondan sonra kendisine yüklenmiş olan program DNA programı gereği 300 trilyon 12:39 hücreye ulaşacak ve Siz şu an Gölcük olarak bir beden olarak var oluyorsunuz 12:47 bu çok basit bir şey değil bu çok muazzam bir olay Onun için hayatın 12:55 bütünlüğünü ve belki Kainat ölçüsünde dan kavramaya bi bu gayret edersek anlarız Ama vücudumuz 13:05 Bizzat kendi dokunabildiğimiz Efendim 13:10 görebildiğimiz bir yapıya da sahip Onun için anatomi dediğimiz Yani kendi 13:17 bedeninizi tanıma noktasında Çok ciddi bir çalışma yapmamız gerekir Çünkü İpek 13:26 hücreden bu kadar hücreye ulaşıp bu hücrelerde vücudumuzda çeşitli 13:33 organlarımızı oluşturmakta organlarımızın oluşumuna biraz daha 13:39 dikkatlice baktığımızda hepsi ayrı özelliklere sahip hücreler topluluğu 13:45 olarak var mesela kemik hücreleriyle Kas hücreleri aynı değil ve kıl saçlı 13:54 saçımızı oluşturan cücelerle tırnak aynı değil hiç org 14:00 ve hızlı oluşturan hücrelerin de hepsi ayrı ayrı özelliklere sahip ama Hepsi 14:07 tek tek özel şahsiyet olmasına rağmen DNA kodları itibarıyla vücudun 14:16 bütünlüğüne sahip çıkıyorlar yani DNA kodlarının farkına vardı bildiği için 14:23 hücrelerimiz A biz kardeşiz deyip İşte bu Aynaya bakın hepiniz kendi yapınızı 14:32 izleyin yani bu kadar tek tek bir hücrenin bir bütün olarak bir şahsiyet 14:40 olarak seni meydana getirmesi basit bir olay mı mı kesinlikle basit bir olay 14:47 değil şu süper süper süper bir olay şimdi bunun için söylüyorum Çünkü insan 14:55 kendisinin farkında Kendisinin ne olduğu bu farkında olamaz iyice diğer 15:03 insanlarla diğer mahluk atla canlı-cansız Farketmez çünkü onlarla 15:10 ilişki kurması lazım Hayatın bütünlüğü şahsında her türlü meseleyi çocuk 15:17 anlayabilecek bir akıl ve donanım ile yaratılmış bu münasebetle aleyküm 15:26 muhterem kardeşlerim bizim hayatın içerisinde şahsı mızı tanıdığımız 15:34 anlayabildiğimiz kadar bir farz ve Haramı helâl ve Haramı anlama şansımız 15:41 var bu şansı elde ettiğimiz takdirde önümüze şöyle bir Yapı çıkıyor ve 15:51 devletin dini adalettir diye bir kavram bunu sık sık duyuyorsunuz yazılar 16:00 ne görüyorsunuz sözüne dikkat etmemiz lazım neden Devletin dini adalettir diye 16:10 bir tanımlama var sebebi şu muhterem kardeşlerim devlet hükmü şahsiyettir 16:20 yani Aynen sizin gibi siz bizi ki bir şahsiyete sahip siniz ama devlet Hiç mi 16:28 üç mü bir şahsiyete sahiptir Bu alıcıyla Devletin ve bütünlüğü Birliği esastır 16:37 bre şimdi devletin varlık sebebi ne diye baktığımızda devletin varlık sebebi 16:45 insan temel haklarının forması korunması 16:51 ve Adil kullanılması için gerekli olan 16:57 bir şahsiyettir İyi o zaman dikkat etmek lazım demek ki 17:04 devlet insanların canlarının istediği gibi yönetilemez nasıl yönetilmesi lazım 17:12 acil bir şekilde yönetilmesi lazım Peki insanların adil bir yönetimi elde 17:20 edebilmeleri için önce önce kendisinin jiki yapısını ve çevre ilişkilerini ve 17:29 doğru anlaması temel haklarını bilmiş olması gerekmektedir insan bunları 17:36 bilmeden devletin şahsi işlerimizi doğru 17:42 yapıp yapmadığını nasıl anlayacağız Burada yine daha önceki sohbetlerimizde 17:51 geçti Biz cenab-ı Hak'tan sırat-ı müstakimi hücre ve olmamızı istiyoruz 18:00 Ya ben suresinde bir jambonu söyletiyor sıra atmış takayım şimdi sırat-ı 18:08 müstakim dendiğinde karşılığı adil bir yaşamı gerektiriyor çünkü ister şahsi 18:17 ister ailenizle alakalı ister komşularınızla alakalı ister 18:24 akrabalarımızla isterse başka insanlarla olsun ilişkilerinizin mutlaka ölçüye 18:31 dayanması gerekir yani ölçüleri vardır demek istiyorum o ölçülerde farz haram 18:39 Elal haram kapsamı içerisinde hakikaten hayatı yaratan cinav at tarafından da 18:48 bildirilmiş durumda bize akıl verilmesinin sebebi de bunları 18:55 öğrenmemiz ve zamana bağlı olarak hareket etme Allah içindir şimdi yine gayril mağdubi 19:05 aleyhim veleddallin diyoruz bak bunu ve 19:10 cenabı hak gönderdiği kitabın başına koymuş yani kur'an-ı Kerim'in 19:18 mukaddimesi niteliğindedir Fatiha Suresi ve aynı zamanda büyük kitaptır Kur'an'ın 19:26 bütün hükümlerini kapsayan bir yapısı da var orada dikkatimizi çeken şu gazap de 19:36 dalâlette olanların yoluna bizi iletme Allah'ın Resulüne bu gazap ve dalâlette 19:44 olanlar kimdir ya resulallah diye sorulduğunda gazaba uğrayanlar Yahudiler 19:52 delalete uğrayanlar delaleti olanlarda Russian lar olarak ve Allah razı 20:00 iki tarafından beyan edilmiştir şimdi dikkat ederseniz Yahudilik ile 20:10 hıristiyanlığın insana insan hayatına bütün olarak bakmadığını parçalı 20:18 baktığını görürsünüz yani Yahudiler İnsanların iç huzurunu unu dikkate 20:28 almazlar Sadece onların dünyalık dediğimiz Aslında insanın bugünkü 20:37 anlaşıldığı şekliyle Siz de anlayın dünyalık dediğimiz işte para bul 20:42 öğrendim zenginlikler falan Yahudi insana bu gözle bakıyor insanın ürettiği 20:51 değerleri veddi değerleri onun elinden alıp kendi kasasına indirme 21:00 Allah yolunu takip ediyor hıristiyanlarda Dünya çok önemli değil 21:06 biz iç huzurunuza bakarız hiç huzurumuzu yakalayalım dünyalıklar Nasıl olsa çok 21:16 önemli değil bir türlü onu da yolu bulunur gibi Böyle olunca da tabii insan 21:25 hayatını parçalanmış oluyorlar insan ruh ve beden bütünlüğü içerisinde bir hayat 21:33 sürmektedir Mesela şimdi bir insan cesedini düşünelim başı gövdesi eli 21:43 ayağı var ama hareket etmiyor canlı değil Öyleyse vücudumuzu oluşturan 21:51 hücrelerin canlılığını önemli yani o canlılık da ruhumuzdan kaynaklanmaktadır 22:00 Evet şimdi bunu ayrı ayrı ele alırsan insanı nereye oturacağım insanın nesiyle 22:07 uğraşacağız ve nedenle ruhu ayırdığında bedeni mezara gömenler Eruh'un olacak 22:16 Bak o da Ruhlar aleminde Tabii Allah'ın bildirdiği ölçüler içerisinde 22:23 hayatiyetini devam ettirecek ama şimdi Kuranı Kerim bize Dünya'daki yaşam 22:30 biçimimizi öğrettiği ilçelerini ortaya 22:36 koyduğu için bu Fatiha suresi ne oradan bakmamız gerekir biz bu dünyada yaşarken 22:44 gazaba uğramış ve dalâlette olanların yoluna gidemez ve bugün işte sosyalizm 22:54 Kapitalizm denen yönetim tarzları var bu 23:00 ve bunlar devlet yönetim tarzları 23:08 sosyalizm siyasi kuvveti esas alıyor kapitalizmde sermaye kuvvetini esas 23:14 alıyor yani İkisi de kuvvete dayalı şimdi hak anlayışı bu kuvvete dayalı 23:22 olunca kuvvet ve çoğunluk imtiyaz çıkar 23:27 Esas şimdi o zaman anayasa yasalar ve 23:34 yönetmelikler bu anlayışa göre çıkartınca otomatik olarak insan temel 23:40 haklarına tecavüz oluşuyor şey bu gazap ve dalâlette olanların yoluna iletme 23:49 bizi ya rabbi diye her namazda Her rekatta Allah'tan yardım istiyoruz ama 23:57 bunu günlük yaşantımıza indir ne diyoruz günlük yaşantımızda Buna 24:02 dikkat etmiyoruz Böyle olunca da cenab-ı hak Bizi onlara köle yapıyor onlar 24:11 planlıyor şöyle yapın böyle yapın ve biz de eyvallah dercesine Allah'a sığınırız 24:19 Tabii hareket ediliyor ve Öyle olunca da biz Müslümanım dememizin çok da bir 24:27 anlamı kalmıyor bunun için Erbakan hocamızın Allah rahmet eylesin Biz 24:33 namazlık Ölüler olmak istemiyoruz demişti hakikaten dikkat etmemiz lazım 24:39 onun için muhterem kardeşlerim bugün İnsanoğlu aranın yani Demir veya kağıt 24:50 eline aldığında para budur diyor İyi de o para neyin karşılığı nasıl 24:56 oluşmaktadır Bütün bunlar iktisadi bir bu gerektiriyor economie dediğimiz şeyi 25:03 gerektiriyor ekonomi hayatımızın içerisinde çok önemli bir alan teşkil 25:09 ediyor hepiniz sabah işinize gidiyorsunuz çoluk çocuğunuzun ihtiyacı