Hayat ve insan temalı sohbet serisinin 5. dersi : Hayat kavramını anlamak için kainatın işleyişinin bir bütün olduğunu merkeze koymak gerekir.
11 Ocak 2021 , Pazartesi | Bu içerik 92 kişi tarafından okundu.
Sosyal Paylaşım ButonlarıKonuşma Metni
0:17 kâinatın bir işleyiş düzeni var bu bütünlüğü ifade etmektedir ondan dolayı 0:25 Hayat kavramını anlamaya çalışırken bunu 0:30 Merkezi koymak mecburiyetindeyiz kâinattan bu işi hayatın bütünlüğünün 1 0:41 numaralı göster bakayım ikincisi 0:48 dünyanın insan yaşamına uygun olması bakınız bu kainatın içerisinde bizim 0:55 yaşadığımız bir dünya var bu dünyanın insanın 1:00 tek başına uygun olması da hayatın bütünlüğünü ifade etmektedir bir 1:07 üçüncüsü insanın doğumu ve ölümlü bir 1:13 bütündür Beni görüyor musun şimdi yolu işiyle bu bütünlüğü kavrama ya mecbur 1:22 burda dördüncüsü de insanın yaratılışı ve ebedi hayat sürmesi Bu da bir 1:30 bütündür yani bunları parçalı olarak ele almamız mümkün değil şu Çünki Hayat 1:38 insan için tanzim edilmiş özel bir viral 1:44 Allah tarafından tanzim edilmiş bir sistem Onun için bugün bilimsel 1:50 çalışmalar şunu göstermektedir hiçbir bilimsel alan kendisi Kural İhtisas 1:58 etmiyor Bilakis şu kâinatın nasıl yaşadığını nasıl hayat 2:05 sürdüğünün bizim tarafımızda insan tarafından anlaşılmasına katkı 2:10 vermektedir bir ondan dolayı insan merkezde olan bu hayatı bizim doğru 2:18 anlamamız icab etmektedir şimdi insanın yaradılışı ve ebedi hayat sürmesi 2:24 meselesi sevdiği Hayat ahiretle alakalı şu an yaşadığımız süreç inkita uğramıyor 2:34 Aslında sadece bir bölümünü biz bu dünyada yaşıyoruz ama bu hayat sonsuz 2:41 ibidi bir hayat şimdi insanın yaratılışı meselesi denenmek içindir Allahu Teala 2:50 Biz insanı denemek teyiz buyuruyor Ebu deneme yani denenme mi Zinde merkezinde 2:58 yer ıslah edici olan bu varlığımı sürecek veya ifsat edici 3:04 olarak varlığımız sürecektir şimdi ıslah 3:09 ve ifsat kavramları ve önümüze Gelinceye 3:14 insanın o zaman davranışları ahlakı sorgulanması ve mecburiyeti hasıl 3:21 olmaktadır ondan dolayı da ahlak davranış ve mal can akıl nesil ve dinak 3:32 Bunlar insanın doğuştan gelen temel haklarıdır ahlak dediğimizde Bu temel 3:39 haklarımızın korunması ve kullan doğru kullanılması Adil kullanılması gibi 3:46 otomatik olarak bir sorumluluk hasıl olmaktadır şimdi bu ahlaki 3:55 davranışlarımızın yer yer ince olabilmesi ekonomi ile Bu bağı var Neden Çünkü mal doğuştan 4:05 gelen temel haklarımızın ve 1 numaralı sı Çünkü biz yeme içme çalışma yeryüzünü 4:13 imar etmek diye bir sorumluluğumuz vardı yeryüzünü imar edebilmek için 4:18 yeryüzündeki nimetleri doğru öğrenmemiz ölçülerini bilmemiz özelliklerini 4:25 bilmemiz Ve bunları da ölçülerine göre kullanmamız lazım ki doğru davranmış 4:31 olabilir elim şimdi Böyle olunca da da şimdi hayatın bütünlüğü içerisinde en 4:39 önemli figür insanın ahlaki davranışlarıdır yani ahlak yapılmıştır R 4:46 Bundan dolayı da bunları bizim takip edebilmemiz için akıl denen muazzam bir 4:53 nimet verilmiş akıl güzel ile çirkini doğru ile yanlışı 5:00 çok faydalı ile zararlıyı Adil ile zulüm 5:05 içeren davranışları ayırt edebilme özelliğimizi oluşturmaktadır Bundan 5:12 dolayı hatırlı hatırlarsınız Yunus suresinde cenab-ı hak 100. ayeti 5:18 kerimede aklını kullanmayanlar üzerine pislik atarız diyor şimdi buradan 5:24 anlıyoruz ki bizim için özel kurgulanmış özel tanzim edilmiş ve kullanmamız için 5:32 Sevgi idare edilerek ölçülerini de biz eve bildirmiş olan Allahü teâlâya önce 5:39 gerçekten içten Hamd etmek ve onun bizler için tanzim etmiş oldu bu Nimet 5:47 akışı içinde teşekkür etmemiz icab etmektedir ve ondan dolayı kulunu insan 5:54 olarak bu dünyadaki varlığı malumunuz kalktı taze 6:00 bu mahlukatın A şefkat ve yeryüzünü imar etmek olarak tanzim edilmiştir şimdi 6:09 Allahu teâlâ'yı tazim edebilmemiz için onun tanınması lazım ilmi hakkında 6:17 bilgimizin olması lazım Onun bu kainatı nasıl yaratıp Nasıl idare ettiği 6:24 hakkında bilginizin olması icab etmekte Bundan dolayı cenab-ı hak öğrenmemizi 6:32 istiyor Hiç bilenlerle bilmeyenler bir olur mu diyor mesela buradan hatırlatıyor ki bilenler bilmeyenler 6:41 gibi değildir o zaman bizim bilmemiz icab edecek bilmek için değil 6:48 Evet Ee öğrenmemiz icab edecek öğrenebilmek için de gözümüzün 6:55 kulağımızın doğru işletilmesi icabı edecek Şimdi bunu şu şekilde ifade 7:01 lendir miş olalım yeryüzünde ıslah edebilmek için yani insanların 7:09 davranışlarının ıslah edilmesi anlaşılması gerekir odada Maruf ve 7:18 Münker kavramlarının doğru anlaşılması ile alakalı Mağrur doğru olan güzel olan 7:25 faydalı olan davranışlarımız ve 7:30 ifadelerimiz dir Münker de insan temel haklarına zararı dokunan her türlü söz 7:37 ve davranıştır Şimdi biz geçen hafta 7:43 konuşmalarımızın merkezini He ekonomi oluş 7:48 o uçtu ekonomik kavramını bilende konuşuyor bilmeyende konuşuyor ve 7:55 İhtisas alanı deniyor Efendim Ekonomist deniyor filan ancak akıllı söylenirse 8:04 söylensin bunları anlayabilecek vasıfta 8:10 bizlere verilmiş insana verilen akıl allah-u teâlâ'nın emrettiklerini de yasa 8:18 gittiklerini de bu dünyadan için var olduğumuzu da ahiretin nasıl bir mekan 8:26 olduğunu da anlayabilecek kapasitede ve özellikte yaratılmışız ve bize akıl 8:34 bunun için verilmiş bunun doğru 8:39 anlaşılabilmesi için bizim Bilgi diye tanımladığımız şeyin insanlar tarafından 8:48 O da yani varlıklarda var olan ölçü ve özelliklerin bilinmesi ne anlamamız 8:55 lazım şimdi mesela yeryüzünde 8 milyar takiben insan var bu insanların ayrı 9:02 ayrı da bilgileri var ortak bilgileri de var ama bunların hepsini toplasanız bir 9:09 İncir çekirdeğini bile doldurmaz bunu neden söyledim şundan dolayı söyledim 9:16 cenab-ı Hak bir ayeti kerimede buyuruyor ki ki Allah'ın nimetlerini yani sizler 9:22 için insanlar için yaratmış olduğu nimetlerini grup grup yazmaya kalksanız 9:31 yeryüzündeki Ağaçlar Kalem Olsa Deniz 9:36 mürekkep olsa ve bir o kadar daha olsa Onları grup grup dahi yazıp 9:43 bitiremezsiniz diyor şimdi bu beyan ile İnsanların bu 9:48 bu oldukları bilgileri yayına getirince gerçekten denizde bir damla su bile 9:56 etmemektedir onun için İnsanoğlu kendine göre düşünemez bilgi merkezi düşündüğü 10:04 zaman gerçekten varlık Sebebine uygun bir düşünce sahip olacaktır cenab-ı hak 10:12 bunu anlamayı ve ve ikame etmeyi de bizlere lütfen etsin inşallah Şimdi 10:21 ekonominin Merkezi İktisat tır iktisatta 10:26 bugün okutulan İktisadi Bilimler de şöyle bir tanımlama yapılmış 10:34 çok Sınırlı kaynakların sınırsız insan 10:39 ihtiyaçlarını temin için kullanılması diye tanımlanmış bu tanım kökünden 10:47 yanlış sebep insan ihtiyaçları 10:53 sınırlıdır Rama allah-u teâlâ'nın ve 10:58 bizler için yaratılmış olduğu nimetler sınırsızdır rikis atta bu ü cümleyi 11:06 merkeze koyduğumuzda o zaman anlıyoruz ki bugünkü iktisadi düzen insanları 11:15 Tabii Kaynaklar sınırlı Senin ihtiyacın sınırsız diyerek köleleştirme yoluna 11:22 gitmektedirler Halbuki Cenabı Hak Kuranı Kerim biliyorsunuz müslümanlara ait bir 11:30 kitap değil Kuranı Kerim bütün insanlığa gönder Bu temel bilgiler ihtiva eden şey 11:38 hayatın bütünlüğünü ve içerisindeki Oo olayların varlıkların insanla ilişki 11:47 biçimlerinin temel bilgilerini ihtiva etmekte ebedi olan hayat hakkında da 11:53 bilgi vermektedir Onun için şöyle cümleyi tamamlamamış olayım geçeceğim 11:59 Başka bir mevzu ya bilgi bizim bile bildiklerimiz dirilim ise Allah'ın 12:07 bildiklerinin adıdır Bundan dolayı bizim hedefimiz insan olarak öğrenilmesi lazım 12:16 Gelen şeyleri örenmek hedefimiz olmalı bunun içinde tabi gayret gerekmektedir 12:24 şimdi iman edebilmek için nasıl ki akıl 12:30 işitmek ve buluğ çağına ermek di bir şartı var iş ittikten sonra da 12:38 okumak diye araştırmak diye incelemek diye öğrenmek diye bir sorumluluğumuz 12:46 devreye girmektedir bunun içinde Allahu Teala okuyacağınız üzerinde Tefekkür 12:53 tezekkür edeceğimiz bilgiyi de blok 12:58 olarak göndermiş Ayrıca varlık alemini varlık alemini sebep-sonuç denge kanuna 13:08 göre yönettiği için Sevgi idare açısından Dolayısıyla cenab-ı hak en 13:15 büyük siyasetçidir diye derslerimizin birisinde ifade etmiştik E o zaman bizim 13:22 de yer yüzünde iz siyaset diye bir tabir bir tanımlama var ise o zaman bunun ne 13:30 anlama geldiğini bir daha biz insan olarak da anlamam Ve Siyaset yönetmek s o zaman insanların 13:41 neyini yöneteceğiz yani burada siyasetten Maksat hayvanların yönetimi 13:46 bitkilerin yönetimi değil insanların doğuştan gelen haklarının doğru veya 13:55 yanlış sevk idare edilmesinden bahsetmiş oluyoruz onun içinde söylemek 14:03 istediğimiz mihenk cümle bile devlet ve 14:08 yönetim meselesidir Öz Sevgili kardeşlerim devlet hepimizin müşterek 14:15 evidir e Devlet bu kadar önemlidir devletin 14:21 oluş sebebi Biz var olduğumuz içindir bizim varlığımız devletin oluşumuna 14:29 sebep s o zaman devletin oluşturulmuş sebebini de bizim doğru bilmemiz lazım 14:38 şöyle bir tanım buna yaklaşık olarak açıklık getirir devlet vatandaşın 14:46 işlerini organize etmek maksadı ile oluşturulmuş organize teşkilatlanmanın 14:53 adıdır var yani vatandaş olarak bizim işlerimiz 14:58 var bu işlerin organizasyonunu devlet dediğimiz hükmü şahsiyet ile 15:06 gerçekleştiririz Onun için devletin bize artı ve eksi bir şey vermesi mümkün 15:14 değil bize bize artı ve ekşisi fayda veya zarar verecek olan yönetilmiş 15:22 biçimidir Bu açıdan baktığımızda şu cümleyi açıklıkla ifade etmemiz icab 15:29 etmektedir bir siyaset vatandaşın işlerini nasıl organize edeceğini bir 15:37 programla açıklaması gerekir bugünkü anayasa ve siyasi partiler Kanunu'na 15:44 göre böyle ama hayatın bütünlüğü içerisinde olaya baktığımızda cenab-ı 15:51 hak bu insanların t bu özel sahibidir yani 8 milyar insanın 15:59 tek tek sahibi Allah'tır ve hepsini özel olarak yaratmıştır de şimdi böyle bir 16:06 bütünlük var insanlık için ve din olarak da din uyulması gereken kurallar demek 16:14 yani hayatın akışı içerisinde fayda ve zarar oluşturacak davranışlarımız de 16:21 biçimlerin bildirilmiş olması icab etmektedir ve cenab-ı hak Bunlar da 16:27 bildirmiş az önceki ifademiz de söyledik şimdi İnsanların bu temel hakları diye 16:35 tanımlanan mal can Akıl ne sildin Bu beş 16:40 kelimeyi mutlaka ezberleyin mutlaka not edin bütün hayatınız Bu beş Kural'la 16:48 alakalıdır devlette devletlerde dünyada ahirette bu 5 16:55 bu senenin içerisinde 1 V 5 meselenin 17:00 pozisyonları ile alakalıdır de üstelik Allahu Teala kitap göndermekle beraber 17:08 bu kitabın nasıl uygulanması nasıl anlaşılması nimetlerle nasıl ilişki 17:15 kurulması hususunda da peygamberler göndererek örneklerini de Bize göndermiş 17:23 hatırda kalması babından söylüyorum peygamberlerin gönderiliş sebebi malı 17:32 muhafaza canı muhafaza adlı muhafaza Nestle muhafaza dediğini muhafaza 17:39 içindir dikkat buyurur Bu beş mesele 5 17:44 mesele sadece mümini ilgilendirmiyor kâfiri de Ata işte değişti deme nasıl 17:52 inancı sahibim derse desin o insan olması münasebetiyle Bu beş 17:59 mesele insanlık için temel bire çizgidir ve peygamberlerin gönderiliş sebebi de 18:07 bunların muhafaza edilmesi ve Adil kullanılmasını Emin etmek göstermek 18:14 içindir Onun için şöyle bir cümle oluşuyor bugün devlet ve yönetim 18:22 hakların muhafaza ve Adil kullanılması için olmazsa olmazdır da Demek ki devlet 18:31 olacak bizi bizim bir evimiz olacak 18:37 evimizin içerisinde işlerimiz var ama bunu Mümin veya kâfir olarak değil insan 18:45 olarak vatandaş olarak ele alınma mız gerekiyor ve temel insan hakları diye 18:53 ifade ettiklerimizin Selam millet eliyle yani yasal güvence 18:58 ile korumaya alınması ve Adil kullanımının temin edilmesi mecburiyeti 19:04 var Bundan dolayı muhterem kardeşlerim ve adalet hükümlerin uygulanması dır 19:13 dikkat Buyurun Adalet hükümlerin uygulanması dır yoksa insanların hüküm 19:21 koymak diye bir yetkileri yoktur hüküm sonlanmış beyan demektir bu sonlanmış 19:32 beyan ancak yaratıcının koymuş olduğu sınırlarla bilinir mesela hepinize 19:41 Menemen şoförsüz araç kullanıyorsunuz veya başka aletler kullanıyorsunuz şoför 19:49 ile kullanılan araç arasında çok önemli bir 19:55 ne var yani siz kullandığınız aracı kendi vücudunuz gibi kavrayamaz sanız o 20:02 araca 3 ve demiyorsunuz Yani doğru yönetemiyorsunuz İyi de o aracı doğru 20:11 yöne te bilmeniz için önce ruhta yarıda gerekiyor Root dikkat buyurursanız Rota 20:19 diye ifade edilen istikamet ve tifa desini içeren bir beyandır yani yolda 20:27 istikamet üzere doğru bir şekilde gitmeyi temin edecek ayar demektir bir 20:34 İkincisi balans ayarı yaparsınız yaptırırsınız tekerleklere Niye Çünkü 20:44 hareketiniz dönüşle alakalı Eğer dönüş 20:49 balanslı ayarlı değil ise o aracınızla Sağ 20:55 Hı hı Bir sürüş ve giriş yapamazsınız 21:00 sonra mesela yine araçlarınız üzerinden düşününüz bir grank mili var yani 21:08 motorun merkezini oluşturur şey motor güçleri itibariyle elinizin altındaki 21:16 olan şeyler bunlar yani günlük meşgul olduğumuz şeyler hakkında açıcı cve 21:21 fikir yürütebilecek çok şeyi daha hızlı kavrayacak ağız mesela 50 beygirlik bir 21:28 motor ile 5000 beygirlik 10000 beygirlik ve daha yüksek ve güçlere sahip 21:35 motorları Grand pilleri aynı değil yani 21:41 gücüne göre Grand Veli'nin şekli ve yapısı oluşmaktadır sonra Grand milli 21:48 her tür çelikten olmuyor mutlaka özel alaşım gerektiriyor 21:55 O da için söylüyorum Çünkü bizim kainatı biraz incelediğimizde şu söylediğim Rota 22:04 balans ayarı dönme hızı o kainatın 22:10 işleyişinin de merkezini oluşturuyor Onun için İnsanoğlu Allahu teâlâ'nın 22:16 varlıklara koymuş olduğu yasaların dışında kendine göre hiçbir alan 22:23 oluşturmamaktadır oluşturması da mümkün değil Bunu kavradıktan sonra bizim 22:30 insanlara ve o zaman bu dünyada ifsad edip zorluk çıkaracak birbirine zarar da 22:38 bulunacak işler yerine fayda nasıl üretilir nasıl faydalı oluruz kısmı ölen 22:45 taşıyacak şimdi bu şahıs olarak mı güncellenmesi lazım Yoksa devlet eliyle 22:54 mi var yani devletin yönetim şekli ile mi gerçekleşecek bütün samimiyetimle ifade 23:01 ediyorum yani bugün dünya üzerindeki 23:06 olayların akışına biraz dikkatlice bakarsanız bütün arızalar yönetimin Adil 23:16 olmamasından kaynaklanan bir seyir izlemektedir Çünkü adaletten dinde ölçü 23:24 merkeze konması ölçüye uygun davranışı 23:30 ve ve sonucu ifade etmesi lazım bundan dolayı bizim Sizlerle daha önce de 23:36 paylaştığımız hususiyetler vardı Adalet ölçümün gösterdiği sonuçtur hiçbir şahsa 23:45 göre Adalet kavramının içine herhangi bir tanım yerleştirilmesi mümkün değil 23:54 Adalet bu yerli yerince icra edebilecek olan da 23:59 gerçekten hayatı bütün olarak kavramış ve e iman etmiş Allah'a iman etmiş 24:07 insanlar eliyle gerçekleşir ondan dolayı Adil ekonomik düzen dediğimizde bizim 24:15 önümüze bir şey çıkıyor yani biz Müminler kendi aramızda acil mi 24:20 davranalım yoksa bütün insanların işlerini Adaletli bir şekilde mi görelim