Hayat ve insan temalı sohbet serisinin 8. dersi : İnsanın, hayatın bütünlüğü içerisinde üzerine düşen rolleri bulunmaktadır
31 Ocak 2021 , Pazar | Bu içerik 90 kişi tarafından okundu.
Sosyal Paylaşım ButonlarıKonuşma Metni
1:24 Hayat bir bütündür bir insan da bu bütün içerisinde bir parçadır ve dolayısıyla 1:31 ee bütün hayatın bütünlüğü içerisinde kendisine düşen roller var o rolleri de 1:39 icra etmesi gerekmektedir Geçen hafta sizlerle hastane Derken insan bu bütünün 1:48 içerisinde diğer varlıklarla ilişki kurdular demiştik bu ilişkinin adı 1:54 ahlaktır demiştik ahlak bu münasebetle aynı zamanda davranış anlamına gelir 2:02 Önce ahlak ve maneviyat bunun içindir Çünkü bir insan olarak biz ahlaklı yani 2:11 davranışlarımızı güzel ahlak üzere inşa eder ve uygularsak bak Yaradılış 2:19 maksadımız da uygun bu çizgide oluruz maneviyat da bunun iç 2:25 dünyamızda Hayat bulması anlamla açtırılması anlamına gelir bu dünyadaki 2:34 ilişkiler farz ve haram helâl ve haram ikilemi üzerindedir farz ve haramlar 2:43 kemiği ilimleri içermektedir helal ve 2:50 haramlar da biyolojik vik Can akıl nesil 2:55 alınlığı aramızı ilgilendirmektedir ve Geçen hafta Devletin dini adalettir diye 3:03 bir tabir kullanmışız sözüne dikkat etmek lazım diye de altına birşey düşmüş 3:09 üzre hükmü şahsiyet olduğu için bir şahıs gibi hareket etme özelliğine sahip 3:15 ondan dolayı sırası mış takayım veya 3:20 bu ve dalâlete düşenlerin zihniyetlerin i yansıtır hükmü şahsiyetler Yani bu da 3:28 tabi hak anlayışı ile alakalıdır R Hakkı Üstün tutan yani ölçü Üstün tutan hak 3:36 anlayışına göre devlet tanzim edilirse yani anayasa Yasa ve yönetmelikler Buna 3:44 göre tanzim edilirse sırat-ı müstakim gerçekleşir kuvveti Üstün tutan bir hak 3:52 anlayışıyla tanzim edilirse anayasa Yasa ve yönetmelikler o zaman da batıl bir 4:01 yapı oluşturur ki tarihte gazap ve dalâlete düşenler Bu yolu devam ettirmiş 4:09 ve kur'an-ı Kerim sahifeler de var olduğu sürece kıyamete kadar da bu çizgi 4:16 devam edecek bunun Altını da çok kalın olarak çiziniz bu işi muhatap larımız belli demektir 4:23 bir allah kendisine yönelenleri uyarıyor 4:28 Yani bu gazap ve dalâlete düşenlere uymayın diye özel uyarıyor insanlığın 4:37 felaketi şirktir demişiz Geçen hafta şirk Zan ile oluşur ve felaket oluşu da 4:46 insanlığı iflas etme özelliğine sahiptir ondan dolayı ilah Allah'tır dedik 4:54 biliyorsunuz eve bilimsel veriler açıkça bunu ortaya koymaktadır bunu 5:01 anlayabilmeniz meşgul olduğunuz işlerin sebep sonuç ilişkilerine dikkat 5:07 ederseniz orada bunu görmeniz mümkün Ve şunu da işaret buyurmuş Uz Geçen hafta 5:15 bilgi esas olmalı Çünkü istikamet üzere gitmek ancak 5:20 bu ile mümkün demişiz şimdi bu hafta 5:26 Buna devam edeceğiz Biz Hayat bir 5:31 bütündür bu kavram sık sık kullanılacak Çünkü bu bütünlüğü kavramı nız çok 5:39 önemli sebep geometrik şekiller 5:44 içerisinde bütünü bütünlüğü itibariyle 5:49 temsil eden bir şekil var küre şükür Ee 5:55 hayatın bütünlüğünün de temsilini ifade eder orada bir küçük açıklama yapalım 6:03 Hımm nokta büyütülürse küre olur kürenin 6:09 içine girerseniz kürenin yüzeyi iç yüzeyi ki her yönden bir tek noktaya 6:16 bakar merkezdeki noktaya bakar o nokta mm kalbimizdir ve ben dediğimiz benlik o 6:25 noktanın da kendisidir bir kürenin dışına çıkarsanız ve kainatta irtibatını 6:34 sağlanır şevre ilişkilerinizin oluşacağı alana çıkmış olursunuz şevre ile ilişki 6:42 alanınızın başladığı nokta sizin aynı zamanda kalbimize yönelmiş noktasıdır ve 6:50 küre-i bu şekliyle biraz zihnimizde açıklayabilirsiniz kendinizi 6:57 anlatabilirsiniz ve bu çok önemli bir şey ifade ediyor bu küre nokta 7:04 meselesinde bir şey daha ifade etmek istiyorum İmamı Rabbani Hazretleri Eee 7:11 allah-u teâlâ'yı Hiçbir şeye benzetemedim siniz o çünkü hiçbir şeye 7:17 benzemez ama noktaya benzetebilirsiniz ne diyor nokta ne kadar küçültür Seniz 7:25 küçültün noktadır büyük denizde kainatı the eşimde Dolayısıyla tevhidi 7:33 işaretleme anlama noktasında da merkez nokta ve yüzey iç ve dış ı itibariyle 7:42 bütünlüğü ifade eder Bu cihetten de bir başka açısı noktanın diğer geometrik 7:49 şekiller ve yeryüzündeki varlıklar noktanın yan yana gelmesiyle 7:55 oluşmaktadır çok önemlidir cenab-ı hak anlamı nasip etsin İnş şimdi bu hayat 8:03 bütündür meselesinde hayatı yaratan Allah'tır Yani bu Kainat yoktu cenab-ı 8:12 hak Ezeli ve ebedidir Murad etti varlık alemini yokluktan var etti yani yaratan 8:20 ol bu hayatı bütünlük açısından anlayabilmek bu cihetten önemlidir Çünkü 8:27 bizim nefes alıp hayatın yaşamın dediğimiz şeyin gerçekleşebilmesi ve bu 8:34 bütünlük içerisinde bize tahsis edilmiş alanı oluşturuyor bacıdan sürekli bir 8:41 yaratılışa ihtiyacımız var Ve bunu da hatırlatmış olalım İnsan kendisi için 8:50 yaratılan larla doğru ilişki kurması lazım yani bizim varlıklarla ilişkimiz 8:58 hayatımızın idam etini sağlayacaktır Öyleyse doğru ilişki kurabilmemiz 9:03 gerekiyor Bu insan çevre ilişkileri 9:09 ölçülere tabidir yani Ben canımın istediği gibi ilişki kuralım derse Bu 9:14 bilgiye dayanmayan ölçüye dayanmayan bir etkileşimdir veya iletişimdir 9:20 bu veya ilişki kurmaktır ki bu insanı felakete sürükler ölçüler bilinirse 9:29 altını çiziniz lütfen ölçüler bilinir ise ölçüye uymayanlar da bilinmiş olur 9:38 yani insanın bakıyor üzerine kadar insan var Bunların hepsi konuşabiliyor insan 9:46 adedince söz duymak mümkün ama biz ölçüleri bilirsek bu insanların 9:53 konuştuklarını ne anlama geldiğini de otomatik olarak doğru mu söylüyor yanlış 9:59 bir söylüyor anlamaya imkanımız Biz de oluşmuş olur bu şimdi bu hususta bize 10:08 puran ı Kerim ve peygamber aştı ve Selam varsa sıyla önümüze konmaktadır Yani bu 10:18 ölçüler bilinirse kavramının içi bu O da oluyor ikincisi Evrensel yasalar ve 10:26 bilimsel veriler bu alanımızı oluşturuyor yani ölçüleri anlamamız ve 10:32 bilmemizi sağlıyor ve bunların da bizim davranışa davranış olarak ortaya 10:38 koymamız a ve zemin hazırlayan bilgi ve zam Zihni faaliyetimiz dir Eğer zihnimiz 10:47 bilgiye dayalı hareket ediyor ise o zaman söylediğimiz ve Yaptığımız her şey 10:53 isabetli demektir zanna dayalı ise doğru 10:58 olma ihtimali de var yanlış olma ihtimali de var Ancak zannın doğru olma 11:04 hali bilgi oluş bilgiyi oluşturduğu için zaman hiçbir zaman bilgi içermez 11:12 kavramını bunun için kullanıyoruz şimdi eğer Bizler ya inanan Müslümanlar olarak 11:20 Evet şu ifade etmeye çalıştığım temel yapılarının içerisinde malum attığımız 11:27 genişlerse bilgi seviyemiz çoğalır ise o zaman bizim hiç bir insandan çekilmemiş 11:35 korkmamız mümkün değil Yani ben çekinmiyorum korkmuyorum demek kolaydır 11:40 Ama söylediğiniz şeyin isabet edip etmeyeceği noktasında sıkıntılara 11:46 düşmemiz ve çok fazla ve Hakkı ifade edeyim derken canımızın istediği gibi 11:54 laflar söyleyerek Kendimizi de karşımızdakini de sıkıntıya sokma durumu 11:59 söz konusu olabilir Bundan dolayı önce bizim bilgiyi kavrayıp kendimize ve 12:08 üzümlü olan temel ölçüleri ve öğrenme mecburiyetimiz buradan çıkıyor bunu 12:14 öğrenerek insanlarla ilişki kurarsak O zaman fevkalâde rahat bir zeminde 12:20 bu çekinmeden Rahat huzurlu bir şekilde T karşımızdaki insanın anlayabileceği 12:26 bir üçlü bu tespit ederek nasıl tespit ederiz Çünkü karşımızdaki insan 12:34 konuşturulur ise önce onu dinlersek onun kalbinde hafızasında bilgi dağarcığında 12:42 ne varsa onları zaten açığa koymuş olur dışarıya çıkarmış olur siz de ölçüleri 12:50 bilen insanlar olarak onun hangi kategoride olduğunu ve hangi usul ve 12:55 üslupla söz dinleyeceğini tespit etmiş olursunuz önce siz konuşursanız ve onun 13:05 zihninde ve kalbinde ne olduğunu bilmediğimiz için boşuna konuşmuş da 13:11 olabilirsiniz Mümin boşuna atış yapmaz mutlaka karşısındaki dinler anlar ve ona 13:19 göre isabetli bu dışını yani sözünü ve davranışını ortaya koyar Şimdi bundan buna bir örnek 13:27 olsun diye tarihten bir sayfa sizlerle 13:32 paylaşmak istiyorum O da şunu imam-ı a'zam Hazretlerini bilirsiniz Biz İmamı 13:40 Azam çocukluğundan beri ve ilme bilgiye fevkalâde müteveccih ve bilgiyle 13:49 donatılmış ve bir şahsiyettir bir gün 13:56 sukufeye materyalist birisi geliyor Yani bu anlatacağım hikaye şu ana kadar 14:03 söylediklerimin de bir arka planın kendimiz tarafından sorgulanmasını 14:09 gerektirecek Onun için anlatıyorum bir materyalist küfe geliyor çöpü F 14:18 Müslümanların yaşadığı bir belde Evet Ee esnaf Çarşı bakınız buradaki o 14:25 günün Müslümanları ve ne kadar uyanık Bilgili ve hikmet ehli olduğunu da 14:32 anlıyoruz o materyalist geliyor esnafı böyle tek tek dolaşarak onlara diyor ki 14:40 sizin burada küfede büyük alimlerin iz varmış Alim şahsiyetler Ben Allah'ın 14:48 olmadığını ispat eden bir adam onlarla münazara yapmak istiyorum beni onlarla 14:57 karşılaştırır mısınız diye esnafa söylüyor esnaf bu şahsiyetin talebini 15:06 kendi aralarında değerlendiriyorlar var Ne yapalım diye BV şu kararı varıyorlar 15:15 o adamı da çağırırlar arkadaş sen böyle bir talepte bulundun Bizim de senden bir 15:22 talebimiz var nedir Bir küçük çocuğumuz var Önce biz seni onunla karşı karşıya 15:29 getirelim Ondan bir münazara yapınız Eğer onu halledebilirsiniz kaldı 15:35 edebilirseniz Ondan sonra da büyük alimleri mizle sizi mutlaka karşı 15:41 karşıya getirir bir Tabi bu materyalist böbürlenip büyükleniyorsun ya kocaman 15:49 adamım Ben küçük bir çocukla mı beni karşı karşıya getireceksiniz diyor yine 15:55 esnafın şuuruna dikkat ediniz esnaf diyor ki arkadaş buradaki insanlar 16:02 Müslüman ve hepimiz Allah'a secde eden insanlar sen bize diyorsun ki sizin 16:10 inandığınız şey yok Ben onun olmadığını ispat ediyorum diyorsun bu 16:15 ben sana ağzımızı açıp bir şey söylemiyoruz senin teklifine karşı 16:20 bizimde teklifimiz bu adam pabucun pahalı olduğunu anlayınca Peki diyor 16:26 Kabul O zaman şöyle yapacağız yarın meydanda halkıda davet edeceğiz Çayırlı 16:33 khmer alıp bir yer Oraya kürsü kuracağız o kürsüde halkın önünde iki şahsiyet 16:41 olarak ün az aranızı yapacaksınız tamam mı Tamam halka duyuruluyor yarın o 16:48 meydanda jusufe halkıda toplanıyor şu kuruluyor ve o materyal üste tahsis 16:56 edilen kürsiye Water is oturuyor 12.00 oluyor Küçük çocuk yok ortalıkta yarım 17:05 saat geç kalıyor yarım saat sonra tabi bu arada nerede kaldı bu diyee kendi 17:13 kendine mırıldan mış bu Neticede çocuk yavaş yavaş geliyor 17:19 tam yanına yaklaşınca materyal istiyor ki de ufaklık çok mu korktun bak yarım 17:25 saat geç kaldın dör çocuk cevap veriyor 17:30 Hayır Ne münasebet niye korkayım Benim evim nehrin öbür tarafında Öf gelirken 17:40 baktım köprü yıkılmış Ben de ağaçlara dedim ki benim münazara mvar çabucak bir 17:47 sandal olun Beni karşıya geçirin ben münazaraya geç kalmayayım dedim onlar da 17:54 Sandal olup beni burayı geçirince kadar bir yarım saat geciktim kusura bakma 18:00 diyor bu materyali şaşırıyor Olur mu öyle şey diyor ya sen Emre edeceksin 18:06 ağaçlar sandım olacak da seni geçirecek Türkiye bunu senin aklını ermiyor da 18:11 kocaman kainatın kendi kendine olduğunu ne yaptın veriyo orada mı anladım diyor 18:18 Tamam kabul gabul Allah var peki bir 18:24 soru soracağım diyor Buyur sor bana Allah'ı gösterebilir misin materyalist 18:29 adam Çocuk diyor ki gösteririm göster o zaman diyor bana bir tas süt getirin 18:37 diyor halka ve bir taş süt geliyor çocuk 18:43 soruyor materyal İşte bu sütün içerisinde yağ var mı yok mu ve ters 18:50 Türk'ü var Bana gösterir misin Sütün içindeki yağı Bence sana nasıl 18:56 göstereyim Sütün içindeki ya ya çocuk cevap veriyor Peki diyor seni de beni de 19:03 yaratan zâhir ve bâtın olan Allah Evet Ee her yerdeyken ben nasıl varlığım 19:10 içerisinden şu Allah'tır diye sana gösterebilirim Tamam diyor Kabul ettim 19:17 ama bir sorum daha var Buyurun diyor sorun şu an Allah ne iş yapıyor Tamamdır 19:25 cevaplandırırım çocuk oturduğu yerden kalkmasını istiyor ve Darius kalkıyor 19:32 çocuk geçip onun kalktığı yere oturuyor şu an diyor senin de benim de Rabb'im 19:39 olan Allah senin gibi bir materyalist de buradan kaldırıp benim gibi bir masum 19:46 çocuğu buraya o tutmakla meşgul diyor adam ve bu sözü duyduktan sonra kelime-i 19:54 şehadet getir balkon huzurunda Müslüman olarak Oo yerden ayrılıyor Şimdi burada 20:02 anlatmak istediğimi anladınız Yani karşımızda o gitmiş değişmiş hiçbir önemi yok Yeter 20:10 ki bizim bilgilerimizin ölçülere bağlı olarak zihnimizde ve gönlümüzde var 20:18 olması Biz doğru bilgiyle kendimizi teşhis etmiş ise ki hiçbir kimsenin 20:24 Bizim karşımızda bâtılı savunma şansı veya bir haktan yana olanlara Galip 20:32 gelme şansı asla mümkün değil bu içmedi ilahi cenab-ı hak hepimize bu şuuru 20:40 ihsan etsin inşallah Şimdi ikinci mesela 20:46 bu daha önce söylenmiş olabilir duymuş olabilirsiniz okumuş olabilirsiniz ve 20:53 mutlaka tarih diye bir bilim dalı var 20:59 tarih tarihi kim yazar diye bir sual önümüze geldiğinde tarihi Allah yazar 21:07 diyen de var var tarihi peygamberler yazar 21:12 bu diyen de var Evet şimdi Allah yazar dediğimizde onun yeryüzündeki halifesi 21:20 mesabesinde olan peygamberler yazar şimdi mesela meselayı kaldırın şimdi kat 21:27 Lice bakalım tarihi şehir içerisine Allahu Teala insanı Adem aleyhisselam 21:34 ile Havva anamızı yaratıp yeryüzüne gönderdi ve yeryüzünde de onların 21:41 izdivaç ları sağlandı ve de ve de onun çocukları olarak her batında ve da Havva 21:51 anamız Biz doğurmuş bir kız bir erkek ve o günün şartlarında ve ilahi usul öyle 21:59 önce doğan sonra Doğan'la evleniyor çaprazına ve ilk insan olan Adem 22:07 Aleyhisselam Hem insanın fiziki olarak babası bu hem de onun zihin olarak peygamber 22:17 olarak görevlendirilerek insanın aklına İtap eden özelliği var Bu şu anlama 22:26 geldi İlk insan aynı zamanda ilk Müslüman aynı zamanda peygamber bunu 22:34 unutmayalım ilk insanım özelliği bu ondan sonra cenab-ı hak insanoğlunun 22:43 yeryüzünde değişmez yasaların ve açığa çıkması gerekmektedir bu hem insan 22:52 tarafından anlaşılması hem de hayata intikali lazım gelir bu manada bu 23:00 çocuklar arasındaki ilişkide Habil Kabil meselesini biliyorsunuz ama değmek 23:08 istediğimiz mi hep noktaları var Onun için bunu bu edeceğiz Habil ile Kabil arasındaki 23:16 mu azine yani tartışma çekişme ve istikamet üzere olmakla nefsine vasfına 23:26 tabi olmak ilişkisini oluşturmaktadır Kabil nefsinin hevasına göre hareket 23:35 ediyor Habil ise istikamet üzere Yani 23:40 sırat-ı müstakim üzre hareket ediyor ve ikisi arasındaki ceryan eden hadisede 23:47 Efendim Kabil habil'i öldürüyor Ebu ölüm 23:54 hakkın ölmesi anlamına gelmiyor yani İnsanlar kendi hevalarına uyudukları 24:02 zaman diğer insanları da katl edebilme özelliğine sahip olduğunu da görüyoruz 24:10 bunun altına mi bu ve önem diyelim şimdi Habil ile 24:18 Kabil'in zihniyet olarak günümüze kadar bir intikali vardır rabbil Hakkı temsil 24:27 ediyor sırat-ı müstakîm istikamet budur ve peygamber olan babası âdem 24:35 aleyhisselâmdan almış olduğum ölçüler içerisinde hareket ediyor Kabil ise 24:41 ölçüleri reddederek kendi hevasına göre hareket ediyordu bu manada Kabil 24:50 zihniyeti de batıl zihniyeti temsil etmektedir bugünkü fotoğrafa gelip 24:58 baktığımızda muhterem kardeşlerim bugünkü fotoğraf âdem aleyhisselâmdan 25:05 sonra ve Kabil soyundan gelenler ve o zihniyeti takip edenlerde 25:12 bu kendilerine göre ilah edilmişler putperest ipler s**** itikatlar bu 25:19 topluluğun içerisinde oluşmuş Abil 25:24 istikametinde olanlarda Hakkı temsil eden müminler olarak onlarında devamı